Ispušni sustav s katalizatorom vruće ispušne plinove čisti od svih nečistoća, posebice od toksičnih CO, HC, NOx te ih nakon toga kao ekološki prihvatljive odvozi izvan motora.
Druga važna uloga ispušnog sustava je smanjenje buke ispušnih plinova. Sastoji se od:
- ispušnog kolektora,
- prednje cijevi s prirubnicom,
- katalizatora,
- filtra krutih čestica (dizel motori),
- srednje cijevi,
- srednjeg ispušnog lonca,
- zadnje cijevi i
- zadnjeg ispušnog lonca.
Najopterećeniji dijelovi ispušnog sustava su oni koji su najbliži motoru te radi toga trpe najveće opterećenje.
Najvećem opterećenju izložen je ispušni kolektor jer se nalazi direktno na glavi motora gdje je temperatura ispušnih plinova 900°C, a brzina veća od 50 m/s.
Ispušni kolektor se izrađuje od ljevanog željeza, a kod nekih motora je napravljen od specijalnog legiranog čelika. Radi velikih termičkih naprezanja i diletacija, često dolazi do pucanja ispušnog kolektora. Popravak ispušnog kolektora je moguć, ali ne uvijek, naročito ako su u pitanju čelični kolektori.
Na pojedinim motorima (mali postotak) ugrađuju se ispušni kolektori koji se hlade rashladnom tekućinom iz motora te je na taj način smanjeno termičko naprezanje i buka ispušnih plinova. Nakon ispušnog kolektora termički najopterećeniji je katalizator. Njegova zadaća je isključivo ekološka. Katalizator je najskuplji dio ispušnog sustava jer je i po funkciji i po izvedbi najsloženiji sklop. Izrađen je od specijalnog INOX čelika, keramičke jezgre i plemenitih metala kojima je presvučena keramička jezgra.
Ispušni sustav se sastoji od “vrućeg dijela”, koji se sastoji se od ispušnog kolektora s prvim katalizatorom, donje cijevi i konvertera u podnici s toplinskim štitom, te tzv. “hladnog dijela”, u kojem su nosači, toplinski izolator, stražnji ispušni lonac, stražnje ispušne cijevi te ispušni “top”.
Trajnost katalizatora ovisi direktno o pravilnom izgaranju goriva u motoru (stehiometrijski omjer), a najbrže ga može uništiti neizgoreno gorivo (ugljikovodik). Prigušivač ili ispušni lonac ima ulogu da smanji razinu buke ispušnih plinova na prihvatljivu razinu. Prema izvedbi (konstrukciji) postoje apsorpcijski, refleksijski i kombinirani (reflesijsko – apsorbcijski). Razlika između apsorbcijskog i refleksijskog prigušivača je što apsorpcijski u svojoj konstrukciji koristi mineralnu ili čeličnu vunu koja dodatno absorbira zvuk. Refleksijski prigušivači se sastoje od različitih dugih komora međusobno povezanih perforiranim cijevima.
Kako ne bi došlo do izgaranja anti-korozijske zaštite na podnici, iznad prvog ispušnog lonca s katalitičkim konverterom (na slici je refleksijski), ugrađuje se toplinski štit.
Zvučna energija se smanjuje s povećanjem refleksije na principu slabljenja jeke. Cijevi ispušnog sustava i prigušivača mogu biti izvedene od visoko legiranih čelika, a po potrebi moraju imati i površinsku zaštitu (aluminizacija). Razlog tome su surovi uvjeti u kojima moraju funkcionirati.
Iznutra su izloženi visokoj temperaturi i djelovanju agresivnih plinova, a izvana djelovanju vode, soli, blata te mehaničkom utjecaju kolnika. Način održavanja ispušnog sustava nije zahtjevan. Kontrola stanja se svodi na rutinski vizualni ili akustični pregled prilikom redovnih godišnjih servisa. Ako dođe do neke ozbiljnije promjene stanja, ispušni sustav to redovito najavi promjenom zvuka i pojačanom bukom.
I ne zaboravite, uz najpovoljnije cijene na tržištu, u mogućnosti smo ponuditi vam i kompletan servis vašeg vozila u jednom od naših servisa.
Bez imalo ustručavanja obratite nam se u najbližu poslovnicu ili servis i budite sigurni da će CIAK Auto biti najsigurnije mjesto za vaše vozilo.