Mali priključak velikog značaja – kako će nepažnja Europske komisije utjecati na mala i srednja poduzeća te izbor potrošača
Mala utičnica u vašem automobilu poput liječničkog stetoskopa
Zamislite da trebate posjetiti liječnika jer vas nešto muči. Na primjer, boli vas srce ili osjećate da nešto nije u redu s vašim krvnim tlakom, a liječnik vas ne može pregledati jer ne posjeduje stetoskop ili tlakomjer. To bi bio ozbiljan problem, a mediji bi zasigurno oglasili alarm kritizirajući sustav koji ne omogućava pregled pacijenta odgovarajućim alatima.
Slično, ako se vaš auto pokvari potrebno je dijagnosticirati problem prije popravka. Elektronička kompleksnost koja karakterizira današnje automobile zahtjeva mogućnost priključivanja testne opreme na auto. To je moguće zahvaljujući malom dijagnostičkom priključku poznatom pod nazivom OBD priključak.
Ipak, možda će ubrzo nastupiti drastične promjene koje će takvo priključivanje učiniti nemogućim.
“Zaboravljeni” priključak
Nažalost, postojanje dijagnostičkog priključka koji, iako malen, ima ogroman utjecaj na cjelokupni automobilski aftermarket je trenutno ugroženo. Razlog tome je početak rada Europske komisije na prijedlogu propisa o odobrenju tipa vozila u koji bi ovaj priključak trebao biti uključen. Problem, naime, nije u tome što je uključeno u novu uredbuu već u tome što nije uključeno.
Autori nove Uredbe zaboravili su (vjerojatno slučajno) na OBD priključak, ali i mnoga druga pitanja koja su pokrenuta u “izvješću Ricardo” kojeg je naručila sama Komisija. Ovo izvješće je snažno preporučilo da se u 2016. godini ažurira postojeći zakon o pristupu informacijama o popravcima i održavanju star već 10 godina. Je li moguće da gđa Elżbieta Bieńkowska, povjerenica za unutarnje tržište, industriju, poduzetništvo te mala i srednja poduzeća, nije bila svjesna takvih važnih pitanja spomenutih u izvješću Ricardo? Predstavnica EU-a odgovorna je za mala i srednja poduzeća, a upravo oni će najviše trpjeti kao posljedica neuključivanja zaboravljenog OBD priključka u prijedlog propisa. Stoga, kako bi kvalitetno izvršila poslove iz svog djelokruga rada, gđa Bieńkowska trebala bi svakako uložiti trud da se zaključci Izvješća Ricardo implementiraju u uredbu na kojoj se trenutno radi.
Posljedice izuzeća OBD priključka
Danas, kada se ODB konektor može zamijeniti drugim sustavom (na primjer, potpuno daljinskom dijagnostikom pomoću poslužitelja kojima se upravlja iz sjedišta proizvođača vozila), postoji opasnost da će neki proizvođači automobila iskoristiti tu zakonodavnu rupu i time ostvariti monopol na pristup podacima o tehničkom stanju vozila. Bez mogućnosti pristupa podacima vozila pomoću OBD priključka, serviseri neće moći iščitati kôdove pogreški auta pristiglih na popravak i time će postati ovisni o samim proizvođačima automobila.
Stoga je postojanje OBD konektora neophodno za rad cijelog aftermarketa – a time i konkurentnu ponudu u servisiranju i popravljanju vozila.
Nepostojanje zahtjeva za ugradnjom OBD konektora u nove modele automobila pružit će proizvođačima mogućnost da steknu monopol nad pristupom podacima o tehničkom stanju vozila. Neovisni aftermarket opskrbljuje 284 milijuna vozača u Europi i stvorio je 3,5 milijuna radnih mjesta u 500.000 tvrtki, od kojih su većina mala i srednja poduzeća. Dobro stanje aftermarketa svakako je korisno za vozače jer snažna unutarnja konkurencija jamči inovativnost, agresivno određivanje cijena i poboljšanu kvalitetu usluge. U skladu s domino teorijom, posljedice uklanjanja OBD priključka odrazile bi se gotovo na sve subjekte koji djeluju na nezavisnom automobilskom tržištu. Osim servisera, koji bi izgubili pristup podacima o stanju vozila i zapravo bi ovisili o proizvođačima automobila, nedostajući OBD konektor bi utjecali i na proizvođače rezervnih dijelova, distributere, proizvođače dijagnostičke opreme i namjenskog softvera za OBD priključak, kao i milijuni vozača koji bi trpjeli posljedice poremećenog tržišnog natjecanja.
Europski parlamet dolazi u pomoć vozačima i tvrtkama koje posluju na nezavisnom aftermarketu
Europski parlament radi već mjesecima na uredbi o kojoj se raspravlja. Njihov Odbor za unutarnje tržište i zaštitu potrošača (IMCO) predložio je i predstavio izmjene koje su značajno poboljšale pripreme za Uredbu, na kojima će im europski automobilisti zasigurno biti zahvalni. Izmjene koje je izradio IMCO jamče pravilno funkcioniranje tržišta automobila, pravednu i neometanu konkurenciju i održanu tržišnu ravnotežu. Nažalost, taj uspjeh tek je mali korak prema slobodnom natjecanju. Zapravo, to je samo početak bitke za mali OBD priključak
Nakon što se prihvati prijedlog Europskog parlamenta, kompromis između Europske komisije, Europskog parlamenta i Vijeća EU mora biti postignut u procesu pregovora. To znači da je put do očuvanja tog malog, ali vrlo važnog priključka i dalje veoma dug.
Zaintrigirani smo slabim interesom Europske komisije za važna aftermarket pitanja. Komisija se isključivo bavi time kako brzo riješiti aferu Dieselgate za koju je bila kritizirana. Namjera je odgoditi pitanje dostupnosti informacija o popravku i održavanju vozila u daleku (neizvjesnu) budućnost.
Međutim, takvo odgađanje bit će vrlo nepovoljno za sudionike aftermarketa jer će zauvijek onemogućiti cjelokupnom sektoru multibrand servisa pristup podacima o vozilu i učiniti ga ovisnim o proizvođačima automobila koji će biti jedini entiteti koji će imati na raspolaganju informacije nužne za popravak automobila. To će štetiti malim i srednjim poduzetnicima, poduzetništvu i jedinstvenom tržištu.
Što je OBD priključak?
Do devedesetih godina prošlog stoljeća servisi nisu mogli točno dijagnosticirati kvar automobila. To se promijenilo 1996. godine kad je u Americi uvedena obveza uvođenja specijalnih dijagnostičkih sustava naziva OBD-II u automobile.
Pet godina poslije, 2001. godine Europska Unija je također počela zahtjevati instalaciju tog priključka. Trenutno, komunikacija s autom omogućena je preko OBD konektora preko kojeg mehaničar priključuje računalo na vozilo.
Kako vam je obveza instalacije OBD konektora omogućila novčanu uštedu?
OBD konektor omogućuje komunikaciju s vozilom, točnu dijagnostiku te brzi i učinkoviti popravak koji je neophodna za daljnju sigurnu uporabu vozila.
Uvođenje zahtjeva za instaliranje OBD konektora donio je dodatne prednosti. U ovom trenutku i ovlašteni servisi i neovisni privatni servisi sposobni su provoditi točne dijagnostičke postupke. To nam daje dva segmenta servisnog tržišta, ovlaštene servise i neovisne servise, koji se natječu jedni s drugima. Na taj način omogućava se zdrava konkurencija što posljedično znači i veći izbor, bolju kvalitetu i niže cijene usluga. U konačnici zaštićeni su i interesi europskih vozača koji imaju mogućnost širokog izbora i time mogućnost uštede kućnog budžeta.