Spiralne opruge ovjesa drže težinu vozila, ublažavaju udarce i vibracije koje se prenose od ceste. Amortizeri su konstruirani tako da prigušuju nekontrolirane vibracije opruge i zato zajedno čine nedjeljivu funkcionalnu cjelinu. Opruge su vrlo važne za pravilno funkcioniranje ovjesa kotača i njegovo održavanje u ispravnom dodiru s tlom.
Opruge ovjesa koje su u dobrom stanju osigurat će pravilno funkcioniranje ne samo amortizera, nego i ostalih komponenti ovjesa kotača. Vozilom se tada upravlja sigurno i udobno.
Opruge ovjesa i zima
Zima je teško razdoblje za vozača i za vozilo. Sveprisutna sol nemilosrdna je za metalne dijelove automobila, osobito dijelove šasije. Današnje napredne tehnologije površinske obrade materijala doduše puno pomažu, ali s vremenom se taj sloj ošteti i korozija pobjeđuje. Abrazivni materijali za posipanje cesta svemu tome samo pripomažu, naročito, ako dospiju među međusobno pokretne dijelove.
Sljedeći važan čimbenik je stanje cesta nakon zime, pogotovo ovogodišnje zime koju su obilježili jaki mrazevi i kasnije izmjene temperatura iznad nule tijekom dana i temperatura ispod nule tijekom noći. Brojne rupe koje tijekom dana često ostaju prikrivene u lokvama otopljene vode zamka su za sve komponente ovjesa kotača, no prije svega vrlo su opasne za vozača. Ako kotač uđe u takvu rupu, vrlo često će doći do oštećenja naplatka kotača, ali i do oštećenja cijelog amortizera uključujući oprugu. Kod jačeg udarca može vrlo lako doći do savijanja klipnjače amortizera, što zatim dovodi do oštećenja vodilice i brtve klipnjače. Nakon vrlo kratkog vremena ulje iz amortizera iscuri.
Vrlo je važno nakon zime dati provjeriti stanje ovjesa svakog kotača. Prikladno vrijeme za to je kod prelaska na ljetne pneumatike. Time je moguće izbjeći puno veće štete na vozilu, no prije svega time osiguravate sigurnu vožnju.
Kod toga vrlo važnu ulogu ima Vaš automehaničar, puno toga ovisi o njegovoj pažnji. Stručan autoservis bi uvijek trebao obavijestiti klijenta o dijagnosticiranim kvarovima na vozilu, o mogućim rješenjima i posebice o mogućim posljedicama njihovog zanemarivanja i nerješavanja.
Jeste li znali?
Postupni umor materijala i korozija imaju za posljedicu trošenje spiralnih opruga. Čelična žica opruge je uvijek pod pritiskom i s vremenom na nju utječe takozvana relaksacija materijala koja prelazi u trajnu deformaciju. Ovako istrošene opruge više nemaju potrebne karakteristike čvrstoće i time znatno utječu na ponašanje u vožnji, a da ne spominjemo mogućnost njihovog lakšeg puknuća.
Vizualni pregled opruga
Prilikom skidanja kotača bi opruge trebale biti provjerene prve. Na što usmjeriti pažnju kod vizualnog pregleda? Koja su tipična oštećenja?
1.Puknuće
Korak 1: Provjerite izgled donjeg i gornjeg krajnjeg navoja spirale
Oštećenja i pukotine se najčešće javljaju na krajnjim navojima. Gornji i donji krajnji navoji su često smješteni u posebnoj zaštitnoj navlaci ili ležaju i to može otežavati vizualnu kontrolu. Na primjer, na većini vozila s MacPhersonovom opružnom nogom, donji navoj opruge je smješten u zdjelici amortizera koja ga u potpunosti okružuje pa se ne može ni vidjeti. U proizvodnji je kraj opruge odsječen potpuno ravno. Dakle, ako dodirom otkrijete da je kraj opruge neravan i grbav, to je znak korozije.
Preporuka
Za produljenje vijeka trajanja opruge preporučujemo, posebno nakon svake zime, obaviti temeljito čišćenje učvršćujuće zdjelice opruge. Sama zdjelica mora savršeno pridržavati krajnji navoj, kako ne bi iskočio pri prenaprezanju i istodobno mora imati nekoliko važnih otvora za uklanjanje nečistoća kao što su slana voda, pijesak i slično. Ako su ti otvori nakon zime potpuno začepljeni, navoj opruge se nalazi u toj abrazivnoj masi i korozija vrlo lako ošteti oprugu.
Korak 2: Usporedite visinu podvozja vozila
Puknuta ili na drugi način deformirana opruga ima za posljedicu smanjenje visine podvozja vozila na danoj strani ovjesa kotača. Mjerenje treba uvijek obavljati na ravnoj površini i s praznim vozilom.
2. Korozija
Korak 1: Provjerite zaštitni lak opruge
Ako je specijalni površinski lak opruge jako oštećen, tada oprugu unatoč zaštiti fosfatiranjem može korozija lako napasti. Napredujuća korozija može znatno smanjiti promjer žice i time promijeniti mehanička svojstva opruge. U najgorem slučaju to može dovesti do pucanja opruge. Oštećenje zaštitnog sloja može prouzrokovati nepravilan izbor izvlakača prilikom montaže ili, prije svega, vrcajuće kamenje, pijesak i sol tijekom zimske vožnje. Pri prenaprezanju se pijesak i materijal za posipanje cesta koji se nalazi na držaču opruge i na gornjem ležaju trlja o oprugu, uzrokujući tako njeno neprestano brušenje. Ako se taj abrazivni materijal iz ovih prostora ne ukloni (spontano ispadanje tijekom vožnje, ispiranje vodom, i sl.), onda ima vrlo razoran učinak ne samo na oprugu, nego i na ostale komponente ovjesa kotača.
3. Visina podvozja
Korak 1: preopterećenje vozila
Dulji ponovljeni rad vozila pod maksimalnim opterećenjem također će se odraziti na stanje spiralnih opruga. Zbog prekomjernog opterećivanja vozila i naročito zbog prekoračivanja njegove dopuštene težine lakše dolazi do slijeganja opruga – njihovog skraćenja. Ovako oštećene opruge razlog su snižene visine podvozja i pogoršanja voznih osobina. Često se u takvim slučajevima opruga lakše slomi. Također treba napomenuti da promjena visine podvozja može biti uzrokovana i pogrešnom instalacijom opruga ili pogrešnim izborom istih.
4. Deformacija
Korak 1: Neispravan postupak instalacije
Uslijed neispravne montaže opruge, posebice zbog lošeg usađivanja krajnjih navoja, donjeg u zdjelicu amortizera, odnosno gornjeg u gornji ležaj, može opruga trljati o štitnik ili čak pneumatiku. Zahvaljujući popratnom zvuku greška se brzo otkrije. Sljedeća pogreška dešava se tijekom montaže, kad je opruga bez detaljnije provjere montirana naopako. Obratno instalirana opruga može dovesti do prijevremenog trošenja, a zatim i do uništenja.
Sažetak
Teški uvjeti na cestama tijekom zime razotkrit će svaki kvar na vozilu. Jedino pravovremeno otkrivanje uzroka može spriječiti još veću štetu i, prije svega, osigurati sigurno upravljanje vozilom. Zato Vam KYB preporučuje redovitu provjeru ovjesa kotača tijekom koje ćete odmah ukloniti otkrivene nedostatke.
KYB stavlja veliki naglasak na organizaciju ovakve informativne kampanje koja će pomoći da se bolje informiraju vozači i vlasnici vozila. Samo tako mogu shvatiti važnost komponenti ovjesa kotača i njihov ključni utjecaj na sigurnost vožnje.
U poslovnicama CIAK Auta možete se uvjeriti u KYB asortiman, a zatreba li vam kakva dodatna informacija, slobodno nas kontaktirajte putem besplatnog info telefona 0800 33 88 ili putem maila.