Učinkovitost soli za ceste u sprječavanju nezgoda je nesporna, što je najvažnije, ona zimi spašava živote. Istraživanja su pokazala da je, od kad je uvedena u upotrebu, sol za ceste smanjila količine sudara za 93%, ozljede za 85%, a troškove nesreće za 85%. No, industrijska sol koja se koristi za posipanje po cestama kako bi se spriječilo zaleđivanje, može prouzročiti veliku štetu motornim vozilima. Prvi su na udaru nezaštićeni dijelovi automobila, a zatim mjesta na karoseriji na kojima se najviše zadržava voda, razne udubine i procjepi.
Postoji čitav niz soli koje snižavaju temperaturu zamrzavanja vode, ali zbog ekoloških i ekonomskih razloga primjenjuju se uglavnom kloridi, i to: NaCl, CaCl2 i MgCl2. Točka otapanja leda se razlikuje od vrste soli. Tako se NaCl zbog svojih karakteristika učinkovito koristi do temperature -7°C, a za niže temperature se preporučuje CaCl2, te po potrebi i posebne mješavine NaCl i CaCl2. Korištenjem ovih sredstava možete učinkovito djelovati na otapanje leda sve do temperature -33°C.
Morska sol se dobiva u solanama isparavanjem morske vode (mora) u velikim plitkim bazenima. Takav način je pak i industrijski način dobivanja soli. Proces isparavanja započinje u prvom bazenu u kojem je koncentracija NaCl najmanja (morska voda) a završava u zadnjem u kojem je morska voda toliko prezasićena da se sol taloži na dnu bazena. Isušivanje se obavlja samo u ljetnim mjesecima kada su najpovoljniji uvjeti za proizvodnju (bura i Sunce).
Kamena sol je morska sol koja je nastala prije nekoliko milijuna godina uslijed sušenja velikih oceana. Iz prirodnih se nalazišta dobiva kopanjem i vađenjem iz rudnika kamene soli, crpljenjem, koncentriranjem i uparavanjem slane vode iz podzemnih naslaga. Rudarskim kopanjem dobivaju se blokovi soli koji se otapaju za industrijske potrebe ili se drobe i melju za prehranu. Takva kamena sol obično je vrlo čista i sadrži samo tragove magnezija.
Rafinirana sol – kako je morska voda bogata natrijevim kloridom, sol se dobiva i uparavanjem (u toplim krajevima) ili smrzavanjem (u hladnim krajevima) morske vode u plitkim bazenima. Morska sol je najmanje čista i sadrži prilično magnezija (w(MgO) = 0,5 do 1,2%). Količina magnezija u morskoj soli ovisi o načinu kristalizacije. Ako se kristalizira iz manje koncentriranih otopina (26°Be ~ 1,219g cm-3), sol sadrži vrlo malo magnezija. Osim toga je važno da li se sol skuplja svakoga dana ili jednom godišnje. Kod svakodnevne berbe sadržaj magnezijevih spojeva u natrijevu kloridu je maksimalan (w(MgO) = 1,5%). Takva sol je gorka i vrlo higroskopna. Velike količine soli troše se na ljudsku i stočnu hranu. Za ljudsku hranu obično je potrebno sol prethodno jodirati.
Sol, naime, privlači, upija i zadržava vlagu, pa je stoga nakupljanje naslaga soli na površinama automobila nešto što svakako želite izbjeći. Nakon što zima završi vozači bi trebali pažljivo očistiti motor, a i tijekom zime i razdoblja posipanja soli po cestama auto bi se morao prati svaka dva tjedna kako bi se uklonila nataložena sol.
Temeljito pranje je važno i obavezno nakon zime, a posebnu pažnju valja obratiti da je i donji dio automobila dobro opran jer se tamo zapravo i zadržava najviše soli. No, da ne odajemo sve detalje, više o pranju vozila pročitajte u sljedećem članku… 🙂