Svakodnevno prilikom vožnje automobila do naše destinacije koristimo kvačilo.
Što je to kvačilo i kako nam ono pomaže u našoj vožnji?
Kvačilo je zamišljeno kao prijenosnik snage između motora i mjenjača, što znači da, ukoliko nema kvačila, vozilo je nepomično.
Od čega se sastoji kvačilo?
1.Lamela
2.Potisna ploča (korpa)
3.Potisni ležaj
4.Zamašnjak
Opis komponenti kvačila:
1.Lamela
Lamela je dio koji se nalazi između zamašnjaka i potisne ploče te na taj način radi vezu između motora i mjenjača. Na sebi ima poseban materijal ugljičnih vlakana te pomoću tog materijala stvara trenje i prenosi okretni moment (Nm) na mjenjač.
2.Potisna korpa
Potisna korpa je dio kvačila koji vrši pritisak lamele na zamašnjak te omogućava prijenos okretnog momenta motora preko same lamele na mjenjač.
Ono što mi pritišćemo nogom je u biti potisni ležaj (slika 3.) koji direktno pritišće dijafragmičnu oprugu korpe te na taj način odvajamo korpu od lamele.
Tim procesom prekidamo prijenos okretnog momenta (Nm) od motora prema mjenjaču.
3.Potisni ležaj
Postoji više vrsta potisnih ležajeva no najčešći su standardni i hidraulični.
Ležajevi nam služe za pritiskanje same korpe kao što smo ranije napomenuli te je bitno napomenuti da se ležaj okreće zajedno s kvačilom.
Standardni ležaj pritiskom na pedalu kvačila aktiviramo preko glavnog i pomoćnog cilindra kvačila te vilicom ležaja, što nam govori da ima još par komponenata koji su neposredno uključeni u cijelu priču rada potisnog ležaja i samog kvačila.
Hidraulični ležaj ima ugrađen radni cilindar te je time njegov rad osiguran bez pomoćnog cilindra kao i bez vilice ležaja što u konačnici smanjuje broj komponenti.
Hidraulični ležajevi se koriste u sustavima gdje nema dovoljno mjesta za standardno aktiviranje kvačila. Hidraulični ležaj je posebno osjetljiv na pogrešnu montažu i neznanje rukovanja istim.
4.Zamašnjak
Postoje fiksni zamašnjaci i zamašnjaci podijeljene mase.
Fiksni se najčešće ugrađuju u slabija dizel vozila i benzinska vozila.
Pojavom zamašnjaka podijeljene mase tu se cijela stvar dodatno zakomplicirala.
Zašto proizvođači koriste zamašnjake podijeljene mase?
Zamašnjaci podijeljene mase služe za upijanje vibracija motora prilikom paljena, vožnje ili gašenja motora.
Kako su se s vremenom mijenjale generacije motora tako se mijenjao i njihov rad, samim time i sistem ubrizgavanja goriva te najvažnije od svega, snaga motora!
Samim time proizvođači su bili prisiljeni potražiti rješenje i tako smo završili sa samopodešavajućim kvačilima i dvomasenim zamašnjacima.
Samopodešavajuće kvačilo imamo u tri izvedbe ili modela, naravno, od tri različitih proizvođača.
Sachs ima (X-TEND) kvačilo, LUK ima (SAC) kvačilo i VALEO ima (HEC) kvačilo, što u principu, po funkciji samog kvačila, dolazi na isto.
Samopodešavajuća kvačila kao što i sama riječ kaže, imaju mogućnost kompenziranja potrošnje lamele te na taj način produžiti vijek trajanja samog kvačila. Imaju nisku silu odvajanja te su u mogućnosti prenositi veći okretni moment samog motora.
Ono što ih razlikuje od standardnih kvačila je način montaže. Naime, ova kvačila zahtijevaju pristup sa posebnim alatom prilikom montaže. Mali broj mehaničarskih radionica posjeduje takve alate jer, naravno, nisu baš pristupačni cijenom.
Sad kada znamo čemu služe i kako rade naša kvačila, popravke istih moramo prepustiti stručnjacima u tom području.
Svaka malo bolja radionica koja je ovlaštena za rad na vozilu ima i alate te potrebno znanje za dijagnozu neispravnosti te naravno samu izmjenu kvačila, a s obzirom na opremljenost i znanje servisa tvrtke CIAK Auto, s apsolutnim povjerenjem svoje probleme možete prepustiti nama.
Budite dobri,čuvajte svoja vozila i redovito vodite brigu o njima!