Svakodnevno prilikom vožnje automobila koristimo kočnice.
Što su kočnice i čemu služe?
Kočnice imaju jednu od najvažnijih uloga na našem automobilu, zaustaviti ga što sigurnije i brže!
Da bi ispunile taj zadatak njihova konstrukcija je poprilično složena, od pedale pa do samih kotača.
Kakvih sve kočnica imamo na našem automobilu?
1. Radna kočnica
2. Parkirna kočnica (ručna kočnica)
Prilikom vožnje automobila mi nogom djelujemo na kočnicu te na taj način usporavamo ili zaustavljamo automobil,no ono što se nama čini kao jednostavno ustvari baš i nije tako.
Samim pritiskom pedale kočnice mi smo pokrenuli jedan cijeli niz radnji o kojima ćemo danas malo pričati.
Na slici gore možemo vidjeti dvije boje kočionih crijeva.
To bi značilo da postoje dvije boje kočionog ulja u našem automobilu? Ne,naravno da ne!
To slikovito pokazuje da je naš kočioni sistem podijeljen u dva dijela. Zašto podijeljen, a koči jednako?
Razlog podjele je sigurnosnog tipa, naime, radi se o tome da je moguće da dođe do kvara na jednom od kotača ili pukne kočiono crijevo te iscuri ulje. U tom slučaju mi nemamo kočnice, a to je zadnje što želimo prilikom vožnje.
Sistem je napravljen tako da je podijeljen u dva dijela, najčešće popreko što znači slijedeće:
Prednji lijevi kotač sa zadnjim desnim i prednji desni sa zadnjim lijevim.
Postoji varijanta i prednji lijevi i desni te zadnji lijevi i desni,no najčešće je podjela poprijeko.
Nama osobno to ništa ne znači do trenutka zaustavljanja vozila.
U tom slučaju kvara naše vozilo koči jednako tj. jedan kotač sa jedne strane i jedan sa druge strane.
Takva vrsta podjele nam omogućuje da sigurno i ravnomjerno zaustavimo vozilo.
Slijedeće što imamo na slici je glavni kočioni cilindar.
Glavni kočioni cilindar je montiran na “servo bubanj“ ili pojačivač kočione sile te se u njemu nalazi podjela principa kočenja.
On ima dva izlaza- jedan za prednji lijevi i zadnji desni te drugi za prednji desni i zadnji lijevi.
Pričalo smo o tim poprečnim podjelama, eto od kuda kreće.
Na samom cilindru se nalazi i posuda sa kočionim uljem koje je potrebno provjeriti jednom godišnje i obavezno zamijeniti svaka 24 mjeseca.
Prekidač nožne kočnice ima ulogu davanja signala upravljačkoj jedinici o poziciji pedale te informaciju da se pale zadnja kočiona svijetla.
U nekim sistemima sa ABS/ESP/BAS prekidač ima još niz drugih uloga no to sada nije tema.
Upravljačka jedinica u cijelom sistemu prikuplja podatke od svih senzora ovisno o sustavima na vozilu te ih procesira.
Na temelju tih podataka ona vrši radnje prilikom našeg kočenja da mi toga nismo niti svjesni i to sve u milisekundama (m/s).
Poprilično je kompleksna ta upravljačka jedinica i ima jako malo mjesta za pogrešku ili bolje rečeno-nikakvog!
Prilikom bilo kakvog kvara na tom dijelu sustava nama će se upaliti lampica ABS-a ili ESP-a ovisno što posjedujemo od opreme u vozilu te je obavezna posjeta mehaničarske radionice!!
Ta lampica govori da imamo problem u kočionom sustavu te da ABS nije više aktivan, što vjerujte, nije baš najbolja situacija. Put zaustavljanja je puno duži i sama sigurnost nas putnika je ugroženija.
Hidraulika u kočionom sistemu je prisutna u ABS/ESP sustavima i naravno drugim kompleksnijim sustavima (BAS i sl.)
Hidraulika nam služi da odrađuje aktivaciju/deaktivaciju kočnica pri radu ABS-a a da mi niti ne primjetimo razliku, osim malog podrhtavanja papučice kočnice.
Prilikom podrhtavanja, hidraulika pritišće i otpušta naše kočnice te nam omogućuje upravljanje vozilom i u kriznim situacijama.
ABS senzor je mali dio kod samog kotača koji je zadužen za samo jednu stvar:
pratiti brzinu okretaja kotača te javljati tu informaciju u upravljačku jedinicu i samom procesoru motora. Kod novih vozila postoje odvojeni sustavi upravljačkih jedinica u vozilu te je svakoj od njih potrebna informacija svih senzora u automobilu.
1. ABS traka na kotaču ili ležaju kotača
2. Senzor
3. Kućište senzora
Što radi upravljačka jedinica s tom informacijom?
Uzima u obzir informaciju od svih mjerača pojedinačno te uspoređuje.
Ukoliko se mi krećemo brzinom od 60km/h te senzor ABS-a kaže da samo jedan kotač (npr. zadnji lijevi) daje informaciju od 50km/h, upravljačka jedinica u tom trenutku razmišlja logično i kaže da je takvo što nemoguće!
Zašto?
Jednostavno, senzor kuta volana kaže da se vozimo ravno i prednji senzori ABS-a govore da se vozimo ravno, znači da imamo problem sa zadnjim senzorom (većina pobjeđuje). Pali se lampica i imamo grešku ABS-a.
OBD konektor
Svako vozilo posjeduje OBD konektor ( On-Board Diagnostic).
To je standardni 16pin konektor koji služi za priključak dijagnostičke opreme.
Pomoću dijagnostičkog uređaja svaki malo bolji mehaničar pokušava otkloniti kvar na vašem vozilu.
Ta oprema nije jeftina i nisu svi baš jako dobri u služenju istom.
Svaka bolja radionica posjeduje takav uređaj i u prosjeku naplaćuje od 100 do 150kn po pregledu vozila.
Sad kada znamo čemu služe i kako rade naše kočnice, popravke istih moramo prepustiti stručnjacima u tom području.
Svaka malo bolja radionica koja je ovlaštena za rad na vozilu ima i alate te potrebno znanje za dijagnozu neispravnosti te naravno sami popravak kočnica, a s obzirom na opremljenost i znanje servisa tvrtke CIAK Auto, s apsolutnim povjerenjem svoje probleme možete prepustiti nama.
Budite dobri,čuvajte svoja vozila i redovito vodite brigu o njima!