Proizvođači vozila i akumulatora jednoglasni su u preporuci da se vozilo ne pokreće spajanjem akumulatora sa drugog vozila. Unatoč toj preporuci ovo je ipak najčešći pristup za rješavanje problematike neispravnog akumulatora. Zapravo smo vrlo često i sami kao profesionalci u ovom poslu s akumulatorima, sudionici takvog načina rješavanja problematike pokretanja neispravnog vozila. S obzirom da se još dugo navike iz prošlosti i pristup ovom problemu neće promijeniti, odlučili smo vas posavjetovati po toj tematici da se probaju izbjeći ili umanjiti posljedice koje mogu nastati prilikom primjene ovog načina pokretanja vozila.
Pokretanje pomoću vanjskog akumulatora zahtjeva poštivanje tri osnovna pravila:
1. akumulator vozila koje pruža pomoć i akumulator neispravnog vozila moraju imati isti nazivni napon,
2. kabeli za pokretanje pomoću vanjskog akumulatora moraju se priključiti pravilnim redoslijedom
3. vozilo koje pruža pomoć mora biti u radnom pogonu prije nego što se pokrene paljenje pogonskog stroja na vozilu koje je u kvaru
Prilikom priključivanja kablova, oba vozila moraju biti van pogona („ugašena“). Svi potrošači, poput radija, grijanje sjedišta, grijanje stražnjeg stakla, brisača stakla, moraju biti isključeni u oba vozila. Takvo stanje omogućuje u oba vozila da raspolažu s maksimalnom snagom struje koja im je potrebna za hladno pokretanje ili s duge strane da umanji potrebu za energijom na neispravnom vozilu.
Često se prilikom spajanja kablova postavljaju pitanja, kojim redoslijedom postaviti pa skinuti kablove, kamo s „crvenom“ klemom a kamo s „crnom“?
Ovdje ćemo vam detaljno opisati redoslijed i pravila:
1. Na pozitivan pol praznog akumulatora ( plus pol + ) najprije pričvrstite crveni kabel za pokretanje pomoću vanjskog akumulatora
2. Slobodni kraj crvenoga kabela spojite s pozitivnim polom punog akumulatora
3. Crni kabel prvo spojite na negativan pol akumulatora ispravnog vozila
4. Na kraju, pričvrstite slobodni kraj crnoga kabela na neki neobojeni dio u prostoru motora neispravnog vozila, npr. na blok motora.
Preporuka je da obratite pozornost na upute proizvođača vozila ( kod starijih vozila ) – često je proizvođač vozila već predvidio posebnu točku za pozitivan i/ili negativan minus pol pri pokretanju vanjskim akumulatorom. Obratite pažnju kuda ste provukli kablove, da ne dospiju u djelokrug ventilatora ili klinastog remena. Nakon svih ovih obveznih i sigurnosnih radnji, pokrenite pogonski stroj ispravnog vozila. Ovim se načinom osigurava da potrebna struja za pokretanje pomoću akumulatora s drugog vozila ne dolazi iz akumulatora, nego iz alternatora, takva radnja minimalno opterećuje akumulator vozila koje pruža pomoć. I na kraju pokrećete vozilo s neispravnim akumulatorom.
VAŽNA NAPOMENA: Ni u kojem slučaju ne smije se pokrenuti vozilo s neispravnim akumulatorom ako pogonski stroj ispravnog vozila ne radi. U ovakvim slučajevima često se zanemaruje mogućnost da je umjesto neispravnog akumulatora zapravo neispravan starter ili relej startera. Tada je potrebno i nekoliko puta postupak ponoviti ali da pritom ne zaboravite da ovim ponavljanjima opterećujete ispravan akumulator i da može zbog ovog postupka biti i trajnije oštećen pa ne pokušavajte previše puta. Pravila točnog nema, hoće li biti tri ili deset pokušaja ali svakako vodite računa da ukoliko nakon nekoliko pokušaja vozilo ne pokazuje tendenciju pokretanja, bolje je i sigurnije ne pokušavati dalje.
Kod uspješnog pokretanja pogonskog stroja, ostavite ga da radi, uključite električne potrošače, poput svjetala, grijača stražnjih stakala ili grijanje sjedišta i radio. Na taj način izbjegavate previsok napon punjenja akumulatora u startu. Obrnutim redoslijedom od postavljanja sada uklonite kabele, te pazite da prilikom te radnje kabeli slučajno ne dospiju u područje ventilatora ili klinastog remena. Preporuka je da, nakon pokretanja, neispravno vozila vozite na dužoj relaciji kako bi se akumulator mogao ponovno napuniti. Također preporuka je da to odradite i s vozilom s kojeg se koristio alternativan pogon jer je i taj akumulator izgubio dodatan kapacitet da bi osigurao start neispravnog vozila.
Posebno pazite na pravilan odabir kabela za pokretanje pomoću vanjskog akumulatora. U današnje doba praćenja profitabilnosti, bez obraćanja pažnje na kvalitetu ili sigurnost upotrebe pojedinih proizvoda, na tržištu se mogu naći kablovi vrlo sumnjive kvalitete. Obratite pažnju da prilikom odabira kupnje kablovi zadovoljavaju i imaju zakonske propisane certifikate. Također postoje i pravila koja se moraju ispoštovati poput određene jačine za određena vozila, kako ne bi došlo do taljenja kablova ili u najgorim slučajevima samozapaljenja.
Naša preporuka:
– za benzinskih vozila idealni su kabeli promjera od minimalno 16 mm
– za dizelskih vozila minimalnog promjera od 25 mm
Kablove bez normi po DIN 72553 ili ISO 6722 ne preporučamo jer su sigurno vrlo upitne kvalitete.
Vrlo smo često smo svjedoci da u ovakvim slučajevima priskaču u pomoć oni koji su stalno u vozilu i na cesti a to su vozači teretnih vozila ili ljubitelji automobila, korisnici old-timer vozila. Tada morate obratiti pažnju da oni imaju sustav od 24 V ili 6 V i smiju pružati pomoć za pokretanje samo akumulatorima istog nazivnog napona (te od istih akumulatora i primati pomoć).
Kao stručnjaci za akumulatore u svim ovim slučajevima nakon pokretanja vašeg vozila uz pomoć vanjskog akumulatora s drugog vozila preporučamo posjet najbližeg CIAK Auto servisa ili servisa naših partnera na kontrolu akumulatora. Tamo ćete dobiti stručnu pomoć i preporuku, te jasan uvid u stanje vašeg akumulatora. Izbjegnite sav ovaj neugodan posao prijevremenim dolaskom na kontrolu stanja vašeg akumulatora i ne dočekujte zimu i prve minus temperature nespremni. Akumulator je potrošan dio vozila i provjera je na njemu važna kao i na kočnicama. Gume ćete promijeniti i prije zimskih uvjeta pa nemojte zanemariti srce vašeg automobila. Dođite do prvog servisa sa zastavom „Test week“ gdje ćete dobiti besplatnu provjeru vašeg akumulatora.