Nazivi podupravljanje i preupravljanje obično se upotrebljavaju u automobilskom sektoru, ali često je teško razumjeti razliku među njima. Jasno je da se oba naziva odnose na problem stabilnosti vozila kada skreće u zavoj, posebno kada su ceste mokre.
Uzroci ovih učinaka uglavnom su nedostatno prianjanje prednje (podupravljanje) ili stražnje (preupravljanje) osovine vozila zbog inercije vozila što uzrokuje pojavu da ono slijedi ravnu putanju. Ako su komponente ovjesa i upravljačkog sustava u lošem stanju, povećava se mogućnost da dođe do jednog od ovih problema. Napokon, proučiti ćemo uzroke i posljedice svakoga od njih te na koji se način mogu ispraviti.
Učinci i uzroci podupravljanja
Do podupravljanja dolazi kada se smanji prianjanje prednje osovine u zavoju zbog inercije vozila zbog čega ono slijedi ravnu putanju prije ulaska u zavoj. U tom slučaju riječ je o podupravljanju vozila i gubi se nadzor nad prednjim dijelom vozila.
U takvoj situaciji vozač osjeća da vozilo skreće manje nego što želi i instinktivna je reakcija obično još više okrenuti upravljač da slijedi putanju krivulje, ali tada upravljanje postane nalik na plutanje, a vozilo ne reagira. Vozilo podupravlja.
Glavni uzrok podupravljanja obično je pretjerana brzina ili ubrzavanje više nego što je potrebno u zavoju (kod vozila s pogonom na prednje kotače) jer gume moraju prenijeti sav okretni moment na cestu te usto izdržati inercijske sile sa strana u zavoju. Među ostalim uzrocima mogu biti neispravan tlak guma, pretjerano krut prednji ovjes ili slabo konfigurirana geometrija upravljanja.
Učinci i uzroci preupravljanja
Do preupravljanja dolazi kada se smanji prianjanje stražnje osovine u odnosu na prednju osovinu u zavoju.
U tom slučaju riječ je o preupravljanju vozila ili, kolokvijalno rečeno „zanošenju”. U takvoj situaciji vozač osjeća kao da stražnji dio vozila pokušava preuzeti kontrolu nad prednjim. U tom trenutku stražnji dio vozila počinje proklizavati i ako se ne ispravi, doći će do vrtnje. Vozilom se preupravlja.
Kod vozila s pogonom na stražnje kotače glavi je uzrok preupravljanja pretjerano ubrzanje u zavoju. Ostali razlozi kod vozila s pogonom na prednje i stražnje kotače mogu biti naglo kočenje u zavoju ili naglo usporavanje kada je prianjanje snažno na objema osovinama. U oba slučaja prijenos težine uzrokuje povećanje prianjanja na prednjoj i gubitak prianjanja na stražnjoj osovini, tako da okretni moment vozila duž vertikalne osi može biti pretjeran zbog inercije vozila, što uzrokuje preupravljanje.
Uzroci još mogu biti neispravan tlak guma, stražnji ovjes koji je tvrđi od prednjeg ili slabo konfigurirana geometrija upravljanja.
Kako se ispravlja podupravljanje?
U određenim situacijama moguće je, iako to nije jednostavno, ispraviti putanju vozila kada dođe do preupravljanja ili podupravljanja, važno je da se poštuju fizička ograničenja.
U situacijama kada dođe do podupravljanja tj. kada u zavoju prokliže prednji dio vozila treba lagano otpustiti gas (bez dodatnog upravljanja) i ako tada vozilo i dalje klizi van zavoja, lagano zakočite. S pomoću ovih dviju metoda možete vratiti kontrolu nad prednjom osovinom. Nakon što osjetite da vozilo opet prianja, okrenite još malo upravljač da se vratite na putanju zavoja.
Kako se ispravlja preupravljanje?
U situacijama kada dođe do preupravljanja tj. „zanošenja” stražnjeg dijela vozila u zavoju, treba izvesti manevar u suprotnom smjeru, što znači da treba okrenuti upravljač u istom smjeru prema kojem se zanosi stražnji dio. Treba reagirati na različite načine, ovisno o vrsti vozila:
- Pogon na stražnje kotače
Ako do preupravljanja dođe zbog prevelikog ubrzanja u zavoju, treba okrenuti upravljač u suprotnom smjeru te istovremeno nježno popuštati gas tako da nastavite lagano ubrzavati. Ako dođe do naglog usporavanja u zavoju dok vozilo dobro prianja, treba jako nježno upravljati u suprotnom smjeru dok nježno ubrzavate. - Pogon na prednje kotače.
Ako do preupravljanja dođe zbog pretjeranog ubrzavanja u zavoju, treba poduzeti iste korake kao za vozila s pogonom na stražnje kotače. Ako do preupravljanja dođe zbog naglog usporavanja u zavoju dok vozilo dobro prianja, treba upravljati u suprotnom smjeru i naglo ubrzati kako biste vratili kontrolu nad stražnjom osovinom.
„Kvaka” je u tome da treba znati koliko okrenuti upravljač i kako „poništiti” skretanje kako bi se ispravio položaj guma kada vratite kontrolu nad stražnjom osovinom. U suprotnom, vozilo će početi kliziti naprijed i nazad. Nažalost, ta se vještina može steći samo vježbom (vozači utrka).