Osnovna podjela koja se temelji na načinu djelovanja sustava ovjesa
1. PASIVNI OVJES
2. REAKTIVNI OVJES
3. POLUAKTIVNI OVJES
4. AKTIVNI OVJES
GLAVNE ZNAČAJKE SVIH TIPOVA OVJESA
Pasivni ovjes
U ovu bismo skupinu mogli uključiti sve konvencionalne ili tradicionalne sustave ovjesa. Glavna je značajka ovih sustava da se nakon njihovog postavljanja u automobil parametri ovjesa (krutost, visina) ne mogu kontrolirati izvana. Sve se tradicionalne opruge i amortizeri smatraju pasivnim ovjesima.
Reaktivni ovjes
Svi postojeći ovjesi također su reaktivni. Kada kotač vozila prijeđe preko neravnine ili udubine na kolniku, promjena položaja kotača uzrokuje reakciju komprimiranja ili rastezanja ovjesa. Skretanje u zavojima, kočenje i ubrzavanje na sličan način uzrokuju pokrete ovjesa i naginjanje, spuštanje stražnjeg ili prednjeg dijela vozila.
U ovu skupinu mogu se uključiti svi sustavi ovjesa u kojima je moguće kontrolirati visinu podvozja u skladu s promjenama težine i aerodinamičnog opterećenja. Ovaj sustav može reagirati i na unutrašnje opterećenje, kao što je naginjanje, te ga neutralizirati. Taj sustav uključuje pasivno povezivanje koje olakšava raspodjelu opterećenja između kotača te od kontrole naginjanja razdvaja mnoge parametre i načine dizajna i rada, kao što su unakrsno pomicanje osovina i krutost jednoga kotača.
Poluaktivni ovjes
Glavna je značajka poluaktivnog ovjesa činjenica da sustav ovjesa može neprekidno mijenjati koeficijent prigušenja te tako amortizere učiniti tvrđima ili mekšima, ovisno o uvjetima na cesti. Ova se kontrola postiže uparivanjem elektroničke jedinice za upravljanje s četirima amortizerima koji imaju neprekidno promjenjivi (i kontrolirani) koeficijent prigušenja. Osim s uobičajenim zavojnim oprugama, amortizeri se ponekad mogu upariti s raznim elementima koji se sami izravnavaju, kao i sa sustavima poput hidropneumatskog, hidroelastičnog (Hydroelastic) i hidroplinskog (Hydragas) ovjesa.
Ključne prednosti poluaktivnog ovjesa jesu sljedeće:
A) Podesiva visina podvozja, optimizirana za udobnost ili učinkovito upravljanje.
B) Mogućnost odabira krutosti ovjesa.
C) Ovjes će se automatski prilagoditi uvjetima na cesti.
D) Jednaka veličina u usporedbi s tradicionalnim sustavima ovjesa.
Aktivni ovjes
Sustav aktivnog ovjesa ima sposobnost neprekidnog samostalnog prilagođavanja promjenjivim uvjetima na cesti. Sustav proširuje parametre dizajna neprekidnim nadziranjem i samostalnim prilagođavanjem te tako kontinuirano mijenja svoje osobine. Sustavi aktivnog ovjesa imaju računalo koje naređuje snažnom aktuatoru na svakom kotaču točno kada se, kako, koliko daleko i koliko brzo treba kretati. Pokreti kotača više nisu podložni nasumičnim interakcijama između ceste i različitih opruga, amortizera i stabilizacijskih šipki. Računalo koje donosi ove odluke koristi se mrežom senzora za mjerenje, primjerice, brzine automobila, uzdužnog i poprečnog ubrzanja te sila i ubrzanja koji djeluju na svakom kotaču. Računalo zatim naređuje kotaču da se pomakne na optimalan način s obzirom na postojeće okolnosti.
NAJRAŠIRENIJI SUSTAV PREDNJEG OVJESA U MODERNIM VOZILIMA DANAŠNJICE
MacPhersonov ovjes
Ovo je trenutačno, bez sumnje, najrašireniji sustav prednjeg ovjesa u automobilima europske proizvodnje. U osnovi, ovaj sustav sastoji se od kombinacije opruge tipa opružne noge i amortizera, gornji dio zavojnice podupire se na tijelu automobila, a donji dio na čašici (donjem ležištu opruge) koja je dio tijela amortizera, koje također čini središnju os upravljanja. Tijekom upravljanja, on fizički okreće opružnu nogu i kućište amortizera (a time i oprugu) kako bi se zakrenuo kotač, cijeli se sklop okreće na nosivoj ploči ili prstenu kugličnog ležaja pri vrhu (komplet nosača) te na donjem kuglastom zglobu donjeg ramena, što omogućuje pokret zakretanja. Tijelo amortizera čini opružnu nogu ovjesa, a spaja se na držač osovinskog rukavca s pomoću nosača koji olakšava uklanjanje. Zato što MacPhersonov ovjes ima jednostavno donje rame, stabilizacijska šipka koja je spojena na donja ramena i dvije točke na podvozju utječe na triangulaciju. Dodatan prostor koji se dobiva ovom konfiguracijom omogućuje upotrebu poprečno smještenih motora te smanjuje ukupnu masu sustava ovjesa. Donje je rame ovdje trokutno kako bi se poboljšala bočna krutost.