Svakodnevno koristimo naše automobile koje pogone razni tipovi motora a da ne znamo kako rade i što su oni zapravo!
Što su motori?
Tehnički gledano to su neke mašine koje pretvaraju energiju topline, struje itd. u neku mehaničku energiju.
Postoje više tipova motora i njihovih primjena no mi ćemo malo pričati o najčešćim na našim prometnicama.
Sama podjela motora kreće od osnova, dvotaktni i četverotaktni motori.
Za dvotaktne smo čuli odavno i to je neki početak motora općenito, jednostavni svojim izgledom i radom i danas ih koristimo skoro pa svakodnevno.
Velika prednost takvih motora je njihova “veličina“, tako da nam stanu u male kosilice do većih scootera.
Sama primjena je jednostavna s time da smo do danas napravili i male preinake, tako da na scooterima imamo dvotaktne motore sa elektronikom ubrizgavanja umjesto klasičnih karburatora.
Ono što je jednostavno kod tih motora je njihov način rada, kompletan ciklus motora u samo dva takta.
Što je takt motora?
Takt motora je jedan dio radnog ciklusa u kojem se događa određen proces.
Koliko taktova imamo?
Da bi proces bio kompletan moramo imati četiri takta.
Usis, kompresija, ekspanzija (eksplozija) i ispuh.
Pretpostavljamo da vidite kojim smjerom idemo, dvotaktni motori rade dva ciklusa odjednom, a četverotaktni motori rade svaki ciklus zasebno.
Po tome znači da dvotaktni motor radi usis i kompresiju u jednom taktu te ekspanziju i ispuh u drugom taktu i to sve u dva okretaja radilice.
Četverotaktni redni motor radi posebno usis, kompresiju, ekspanziju te na kraju ispuh i to u 4 okretaja radilice.
Znači svaki okretaj za pojedinu radnju.
Četverotaktni motor radi svaki takt zasebno i tako na svakom cilindru zasebno.
Sada kada smo spomenuli razlike u motorima moramo napomenuti i neke izvedbe četverotaktnih motora.
Prvi i najzastupljeniji je redni motor.
Svi cilindri ovog tipa motora su smješteni redno.
Jedan od motora koji se koristi danas u većini automobila i po principu je jednostavan i poprilično jeftin za proizvodnju.
Sljedeći je čuveni V motor.
V motor, motor koji ima smještene cilindre pod kutem od 15°, 45° ili 90° što ovisi o proizvođaču.
Princip rada je isti samo je količina cilindara veća, što znači da ovim načinom izvedbe motora možemo povećati broj cilindara i ujedno smanjiti veličinu motora.
Sljedeći od načina izvedbe je popularni Buba motor ili Boxer motor.
Hod klipa pod kutem od 180° jedan naprema drugog.
Prednost ovog motora je miran rad i sam motor nije jako velik.
S obzirom da smo zaključili koje vrste motora imamo, sljedeće nam je da ih podijelimo po principu rada.
U sljedećoj temi ćemo pričati o razlikama i principima rada između benzinskih i dizelskih motora.
Budite dobri, čuvajte svoja vozila i redovito vodite brigu o njima, a za sve ostalo, tu vam je CIAK Auto!