Besprijekorna kontrola zagađenja
Kako bi se smanjile štetne emisije koje se javljaju pri radu motora s unutarnjim izgaranje, lambda sonde ili senzori kisika postali su važna tehnološka komponenta. Kao vodeći dobavljač lambda sondi za proizvođače originalne opreme i sekundarno tržište, tvrtka NGK SPARK PLUG neprekidno poboljšava svoje senzore kisika ne bi li motori radili čišće i učinkovitije.
Tehnologije za senzore kisika
S prvim senzorima kisika NTK plasiranim na tržište 80-ih godina 20. stoljeća tvrtka NGK SPARK PLUG među pionirima je u tom polju. Otada je smanjenje štetnih emisija značajno napredovalo, uvelike i zahvaljujući napretku ostvarenom u području inovativnih tehnologija te zahvaljujući opsežnim istraživanjima.
Danas, primjerice, visokoučinkoviti keramički grijači u lambda sondama jamče da senzori ranije započinju s mjerenjem i reagiraju brže. Za postizanje točnijih mjerenja nužnih za zadovoljavanje sve strožih europskih normi, velik je trud uložen u neprekidno unapređenje keramičkih komponenti. Osim toga, razvijene su različite vrste senzora za posebne primjene. To uključuje širokopojasne senzore i lambda sonde čiji se električni otpor mijenja ovisno o omjeru zraka i goriva.
Zahtjevi za senzore kisika
Budući da do pravilne pretvorbe neželjenih plinova može doći samo pri unaprijed zadanom omjeru zraka i goriva, zadaća je senzora kisika precizno izmjeriti omjer goriva i zraka u ispušnim plinovima i o tome obavijesti ECU (elektroničku upravljačku jedinicu) vozila kako bi ona prilagodila omjer goriva i zraka. Čitav taj postupak ne samo da pomaže pri učinkovitom smanjenju štetnih emisija, već i optimizira potrošnju goriva i jamči dugi vijek trajanja katalizatora. Moderni automobili obično su opremljeni s najmanje dvije lambda sonde, uglavnom prednje za regulaciju ispred katalizatora i stražnje ili dijagnostičke iza katalizatora.
Vrste senzora kisika
Lambda sonda od cirkonij-dioksida
Ovaj senzor kisika sadrži kruti elektrolit na bazi cirkonij-dioksida. Izlazni signal stvaraju ioni kisika koji prolaze kroz element. Lambda sonda od cirkonij-dioksida ističe se po sljedećim karakteristikama:
– Brzo je spremna za rad
– Ima visoku temperaturnu otpornost
– Visoko je pouzdana
Ovi senzori upotrebljavaju se za regulaciju i dijagnostiku, ovisno o vozilu.
Lambda sonda od titanij-dioksida
Lambda sonde od titanij-dioksida nekad su se upotrebljavale za regulaciju i dijagnostiku, ovisno o vozilu. Ta se tehnologija više ne upotrebljava kod originalne opreme. Međutim, tvrtka NGK SPARK PLUG i dalje ih ima u ponudi za sekundarno tržište.
– Čvrstog su i kompaktnog dizajna
– Imaju kratko vrijeme odaziva
– Ne iziskuju referentni zrak i brzo postižu radnu temperaturu
Širokopojasna/linearna lambda sonda
Širokopojasne lambda sonde mogu emitirati signal proporcionalno zaostalom sadržaju kisika u ispušnom zraku. Ti se senzori upotrebljavaju za regulaciju i dijagnostiku kod benzinskih i dizelskih motora.
– Čvrstog su i kompaktnog dizajna
– Imaju kratko vrijeme odaziva
– Ne iziskuju referentni zrak i brzo postižu radnu temperaturu