Šest razloga za zamjenu pneumatika
U ovom tekstu navodimo vam šest glavnih razloga zbog kojih biste ozbiljno trebali razmisliti o zamjeni vaših pneumatika tj. kupnji novih.
1. Ako vam pneumatik pukne
Moderni pneumatici vrlo su otporni i dobro se ponašaju u većini situacija. Ali uvijek može doći do puknuća. Nakon puknuća, vulkanizer mora pregledati vaš pneumatik kako bi provjerio ima li eventualnih, skrivenih oštećenja zbog kojih se vaš pneumatik neće moći popraviti.
2. Kad se vaši pneumatici istroše do zakonski propisane granice istrošenosti
Bilo bi dobro da redovito provjeravate istrošenost vaših pneumatika. Evo jednostavnog načina kako ćete provjeriti jesu li vaši pneumatici istrošeni:
- na rubnom dijelu pneumatika nalazi se trokut koji pokazuje mjesto na kojem se nalaze indikatori istrošenosti gazećeg sloja koji su smješteni u svim glavnim utorima gazećeg sloja. Slova TWI ili logo proizvođača su alternativni indikatori istrošenosti na rubnom dijelu gume. Ti indikatori male su izbočine na dnu utora profila gazećeg sloja.
- Kad površina gume gazećeg sloja dođe u ravninu s tim izbočinama, dubina profila pneumatika je vjerojatno blizu zakonski propisane granice od 1,6 mm. Nakon dosezanja te granice pneumatici više nisu sigurni za vožnju, a vožnja s takvim pneumaticima kažnjiva je zakonom.
Čak i ako je preostala dubina gazećeg sloja veća od 1,6 mm, morate svoj stil vožnje prilagoditi vanjskim uvjetima, osobito na mokrim cestama. Indikatori istrošenosti zimskih pneumatika nalaze se na 4 mm (samo u nekim Europskim državama)
3. Ako se na vašim pneumaticima pojave tragovi starenja
Pneumatici imaju određeni vijek trajanja i dok nisu u upotrebi. Nije važno kad su proizvedeni. Pneumatici stare i dok se ne koriste. Ili ako se povremeno koriste. Mnogo faktora utječe na vijek trajanja pneumatika, poput temperature, održavanja, uvjeta skladištenja i upotrebe, opterećenja, brzine, tlaka i stila vožnje. Svi ti uvjeti utječu na vijek trajanja vaših pneumatika.
Iz tog razloga preporučuje se svim vozačima da redovito provjeravaju sve vanjske znakove zamora materijala ili starenja pneumatika. To uključuje napukline na gumi na vanjskom dijelu gazećeg sloja, ramenom dijelu, na strani karkase, iskrivljenja i slično. Prekomjerno starenje pneumatika može uzrokovati gubitak prianjanja na tlo. Preporučujese i redovita kontrola svih pneumatika, uključujući rezervni kotač, kod vulkanizera. Vulkanizer će vam najbolje reći je li sigurno daljnje korištenje pneumatika.
Što je to točno prestaro? Ispitivanje nakon pet godina
Nakon pet ili više godina korištenja pneumatike morate temeljito pregledavati najmanje jednom godišnje. Po potrebi slijedite preporuke proizvođača vozila vezano uz zamjenu tvornički postavljenih pneumatika. Kao mjeru opreza, a ako pneumatici nisu zamijenjeni 10 godina od datuma njihove proizvodnje (pogledajte kako se čitaju oznake na bočnim stijenkama), preporučuje se njihovu zamjena (čak i ako se čini da se mogu koristiti i ako nisu istrošene do indikatora istrošenosti).
4. Ako je vaš pneumatik oštećen
Vaš pneumatik može se ozbiljno oštetiti u slučaju udarca u neki tvrdi predmet na cesti, poput ruba pločnika, rupe na cesti ili nekog oštrog predmeta. Sve vidljive performacije i iskrivljenja odmah mora dobro provjeriti vulkanizer. On će vam znati reći može li se vaš pneumatik popraviti ili ga treba zamijeniti. Upamtite, nikad nemojte koristiti oštećene pneumatike ili pneumatike s kojima se vozilo dok su bili probušeni, a da prethodno niste konzultirali vulkanizera. To može narušiti sigurnost vaših pneumatika. Pregled kod vulkanizera je nužan jer unutarnja oštećenja nisu vidljiva prilikom postavljanja pneumatika.
5. Ako utvrdite da je došlo do neuobičajenog trošenja
Neuobičajeno, neravnomjerno trošenje pneumatika—mjestimično, na sredini, na rubovima— često je pokazatelj mehaničkog problema, poput neispravne geometrije kotača ili neispravnog balansiranja kotača, problema na ovjesu ili mjenjaču. Također može biti posljedica vožnje s neispravno napuhanim pneumaticima. Ako primijetite neuobičajeno trošenje obratite se vulkanizeru.
Kako biste spriječili neravnomjerno trošenje, napravite geometriju i balansiranje kotača svakih šest mjeseci. Tako ćete produžiti vijek trajanja gazećeg sloja i osigurati glatku vožnju. Još jedan način osiguranja ravnomjernog trošenja profila gazećeg sloja je i redovita međusobna zamjena kotača (prednji/stražnji).
6. Ako pneumatici nisu prikladni za vaše vozilo
Za najbolje ukupne performanse, mora se koristiti ista vrsta pneumatika za sva četiri kotača. Pneumatici različitih dimenzija, konstrukcije i razine trošenja mogu negativno utjecati na razinu upravljivosti i stabilnosti vozila.
Također, na vozilu nemojte kombinirati radijalne pneumatike i one koji to nisu. Ako se kombiniranje pneumatika ne može izbjeći, nikad nemojte postavljati radijalne pneumatike i one koji to nisu na istu osovinu. Ako se na vozilo postavljaju dva radijalna pneumatika i dva pneumatika koja nisu radijalna, dva radijalna pneumatika moraju se postaviti na stražnju osovinu, a dva pneumatika koja nisu radijalna na prednju osovinu.