Održavanje i popravak kočnica predstavljaju velik dio posla u radionici. Ovdje se može puno toga dogoditi zbog složenosti i nedostatka vremena. Unatoč svim rutinama, veliki dio pritužbi odnosi se na rad s kočnicama. Razlog za to obično nisu neadekvatne performanse, već buka kočenja.
TMD Friction, vodeći proizvođač kočione tehnologije, isporučuje svoje kočione pločice / obloge svjetskim proizvođačima automobila i kamiona te nudi radionice za održavanje i servis za široku paletu dijelova kočnica. Volker Birkholz, tehnički direktor prodaje i trener u kompaniji TMD Friction Services GmbH, Leverkusen, Njemačka, može radionicama dati vrijedne savjete o tome kako izbjeći buku kočenja u automobilima i kamionima.
Nužno je osigurati čistoću prilikom promjene kočionih pločica i diskova.
Prljavština i korozija ne samo da ograničavaju kretanje čeljusti, već mogu negativno utjecati na zadržavanje i položaj kočione pločice u čeljusti. Ako se kočiona pločica ne naslanja na predviđene potporne površine u kočionoj čeljusti, to može smanjiti performanse kočenja i povećati trošenje. Osim toga, podloga se može postaviti u vibracije tijekom kočenja, što rezultira zveckanjem i škripanjem. Žičane četke odličan su alat za čišćenje čeljusti kočnice. Za aluminijske čeljusti treba koristiti mesingane četke da se spriječe oštećenja; čeljusti od lijevanog željeza mogu se očistiti čeličnim četkama. Mnoge garaže i dalje koriste metode čišćenja pod pritiskom, što se iz zdravstvenih razloga ne preporučuje, jer se ovdje nekontrolirano oslobađa sitna prašina.
Uz to, posebna se pažnja mora obratiti ako se na kočnici koriste maziva. Prvo, bitno je osigurati da masnoća ne nanese na površine kočnih obloga i diska. Pri tome mehaničar treba imati na umu da su radne temperature kočnice toliko visoke da neprikladna maziva mogu kapati, i tako mogu kapnuti na druge dijelove, poput kočionog diska. Drugo, mazivo mora biti neutralno prema materijalima koji se koriste na kočnici. Dijelovi za brtvljenje izrađeni od gume ili umjetne gume nabubre kad se koriste masti koje sadrže mineralno ulje i tako se mogu oštetiti. Textar nudi vlastiti asortiman kočione masti.
Nakon uporabe masti na kočnim sustavima, zbog sigurnosnih razloga preporučuje se pažljivo očistiti kočioni disk kočionim čistačem.
Odabir pravih kočionih pločica također je presudan za siguran rad kočnica i bez buke. Ako standardna kočiona podloga ima zaštitni otvor (tanka ploča na stražnjoj ploči) za izolaciju od buke, zamjenska obloga također bi trebala biti opremljena njime – jeftinije obloge često imaju samo jednostavnu gumenu prevlaku. Ovo ne može pouzdano zamijeniti štitnik i stvara se buka. “Uočavam da se podmazivanje još uvijek primjenjuje na podloge. To bi se trebalo izbjegavati pod svaku cijenu, jer stvara zvučne mostove i prenosi zvuk kočenja”, upozorava Birkholz. Radionice bi također trebale obratiti pozornost na to jesu li jastučići za trenje usmjereni ili trebaju li se jastučići instalirati s unutarnje ili vanjske strane – obično su takvi jastučići označeni na stražnjoj ploči i postoje upute na pakiranju.
Radionica će također pronaći sve potrebne informacije u TMD Friction’s Brakebook – internetskom kataloškom alatu koji olakšava i pouzdano pronalazi sve kočione pločice i odgovarajuće pribor za kočione pločice. To pomaže u brzom i učinkovitom održavanju i popravcima uz visoku kvalitetu.
Materijal trenja kočione pločice ne pruža samo potrebne koeficijente trenja za usporavanje – već se precizno podudara s vozilom u smislu smjese, materijala i strukture te sadrži čak i metale s dobrim svojstvima podmazivanja da se spriječi buka. Pronalaženje prave mješavine za tip vozila izuzetno je složeno – Textar provodi ne samo ispitivanja na vlastitim ispitnim mjestima za ugađanje, već i opsežne testove na cestama i testnim stazama, koji pokrivaju znatno više parametara od minimalnog R90 standarda.
Čistoća je također bitna kod zamjene kočionih diskova. “Ako se glavčina kotača ne očisti pravilno, to će značajno utjecati na kočioni disk. Čak i najmanja kontaminacija glavčine dovodi do dramatičnog porasta utjecaja kočionog diska”, objašnjava Volker Birkholz. Radionica bi stoga trebala uvijek provjeravati nečistoće na glavčini kotača prilikom zamjene kočionog diska. Glavčina bi trebala biti metalno svijetla. Nakon čišćenja, treba ponovo provjeriti koncentričnost glavčine kotača. Kontaktna površina kotača također se ne smije zanemariti. Površinu treba očistiti jer se između kotača, kočionog diska i glavčine mora stvoriti dobra frikciona veza.
Česti izvori problema tijekom sklapanja kočnica:
– položaj kočionih pločica nije postavljen u pravilan položaj
– nepravilno dodjeljivanje rezervnih dijelova
– nepravilno čišćenje glavčine kotača
– nepravilno čišćenje kočionih čeljusti i kompleta nosača
– nepravilno postavljanje kočionih pločica ili stezaljki
– neravnomjeran moment zatezanja kotača i drugih komponenata
– kontaktna površina kotača nije očišćena
– korištenje nedopuštenih sredstava za čišćenje i maziva