Postoje priče kako se radi o istoj stvari samo drugačijeg naziva, što je naravno netočno!
S obzirom da smo objasnili razlike između dizel benzinskog motora tako je razlika između DPF-a i katalizatora, istina da oba imaju funkciju zaštite okoliša koje propisuje Euro norme.
DPF filter je po Euro V normi u vozilima od 2009g. iako su neki proizvođači vozila znali ugrađivati i ranije na pojedine modele.
Što je DPF (Diesel Particulate Filter)?
Znamo da radom dizel motora smo kroz generaciju unazad 20g. napravili poboljšanja do granice da današnji dizeli rade mirno i tiho kao benzinski motori. Od sistema ubrizgavanja do samog ispušnog dijela koji je postao glavni faktor svakog vozila danas, naravno zbog Euro normi koje su sve zahtjevnije.
Proizvođači se trude postići tražene norme te se poprilično ulaže u ispušne sustave koji to omogućuju na razne načine.
Prilikom rada motora dolazi do raznih kemijskih reakcija, jedna od njih je i koncentracija NOx plinova. NOx je dušični oksid, NO (dušični monoksid),NO2 (dušični dioksid), N2O (dušični oksid)i HC (ugljikovodik). To su plinovi koji nastaju pri velikim temperaturama u samom procesu rada motora. Ono što je bitno je da su ti plinovi otrovni i kancerogeni.
Sam DPF ima vijek trajanja što po proizvođaču iznosi nekih 250.000km te se mora mijenjati. Zaštopan filter šteti motoru te je njegova izmjena neophodna ukoliko nije moguće napraviti regeneraciju.
DPF filteri imaju na sebi nekoliko senzora koji prate sve što se dešava u njima te informaciju šalju ECU motora. ECU motora pomoću te informacije pokreće postupak samočišćenja DPF-a pomoću motora i njegovog ubrizgavanja. To zovemo ujedno i regeneracija filtera DPF-a.
Svako vozilo ima sistem upozorenja kada se taj postupak vrši tako da upali lampicu upozorenja na instrument tabli, u tom trenutku nema panike te ne gasimo vozilo nego nastavljamo dalje a ECU sam odradi čišćenje filtera DPF-a.
Dakle, trebalo bi napraviti sljedeću radnju – vozilo se kojih 15 do 20 minuta mora kretati minimalnom brzinom od 60 kilometara na sat te broj okretaja na motoru mora biti minimalno 3,000.
Ako su ovi uvjeti zadovoljeni, pokrenut će se regeneracija ovog filtera te će ECU pratiti što se događa sa pritiscima u DPF filteru.
U trenutku trajanja regeneracije moguće su pojave povećanog dima u ispušnom dijelu vozila te jak miris. Nema panike, ta pojava je normalna te se događa zbog povelike temperature u DPF-u i izgaranjem čestica koje su se nakupile.
Kada su svi pritisci zadovoljeni, ECU prekida regeneraciju te je vozilo spremno za svakodnevno korištenje do sljedeće regeneracije.
Ukoliko zanemarimo obavijest, zasićenost filtera može doći do kojih 75% te je potrebno otići u servis da se odradi regeneracija pomoću auto dijagnostike.
Vozilo će upaliti grešku te nas upozoriti na taj problem.
S obzirom da smo zaključili kako radi DPF filter ostaje nam da u sljedećoj temi prokomentiramo katalizatore u benzinskim vozilima.
Budite dobri,čuvajte svoja vozila i redovito vodite brigu o njima, a za sva dodatna pitanja, slobodno se obratite u najbliži servis CIAK Auto ili putem besplatnog info telefona 0800 33 88.