Dieselgate i kako je skandal utjecao da donositelji odluka ‘zaborave’ interese malih i srednjih poduzeća
Biti veliki u velikim stvarima, da, to je ono što Europa treba. Mala i srednja poduzeća već jesu i trebaju biti “velika” za EU i njezine države članice jer ona predstavljaju okosnicu industrije Europske Unije. Zemlje članice EU i Europska komisija su se složile oko toga, no čini se da to ipak zaboravljaju u ključnim zakonodavnim dokumentima kao što je revizija zakonodavstva koje regulira automobilski sektor snažno pogođen Dieselgate skandalom.
Mala i srednja poduzeća jezgra su politike EU vezane uz rast i radna mjesta: poljski povjerenik Bienkowska nalazi se u „sjedištu vozača“
Prilikom preuzimanja ureda, Junckerova komisija željela je da novi vjetar puše kroz EU, fokusirajući se na “širu sliku” i plemeniti cilj: na generiranje rasta i radnih mjesta u Europi. Političari EU u Bruxellesu i zemljama članicama shvatili su da je poticanje malog i srednjeg poduzetništva bilo važan aspekt ove vizije.
Poljska članica Europske komisije, Elsbieta Bienkowska primila je ovaj plemeniti zadatak kao dio svog portfelja. Iznova i iznova u govorima i na konferencijama u Europi, mala i srednja poduzeća su opisana kao pokretačka snaga EU i ogroman napor treba se ulagati kako bi potaknula njihova održivost, smanjio administrativni teret i pospješio rast.
Nadalje, EU je bila svjesna da postoji velika potreba potaknuti povjerenje građana/potrošača u EU, koje stoji na dosad najnižoj razini. Nažalost, EU je suočena s preprekama u tom kontekstu, osobito u automobilskom sektoru jer se pokazalo da su proizvođači automobila zaobilazili pravila Unije o emisijama plinova. Skandal Dieselgate zahtjevao je da EU, njezine države članice i europski parlamentarci pokažu zube i ojačaju zakonodavstvo revidiranjem zakona o homologaciji tipa.
Propusti pri izradi zakona
Automobilski aftermarket je podsektor koji se sastoji od 500.000 malih i srednjih poduzeća kreira 3.5. milijuna radnih mjesta u Europi i pruža usluge za 284 milijuna potrošača motornih vozila u Europi. Ovaj sektor ima potrebu za robusnim pravilima kojim bi se jamčila njegova održivost i ponudila kvalitetna usluga potrošačima.
Međutim, prilikom revizije zakona o homologaciji tipa vozila EU, Europska je komisija propustila izvršiti izmjene deset godina starog zakona o popravcima i održavanju (Repar and Maintence – RMI). To je zapanjujuće s obzirom da su Komisijina vlastita studija Ricardo 12/2014 kao i Izvješće 2016. jasno pokazali da, zbog brzog razvoja i inovacije u automobilskoj industriji, postojeći propisi definitivno zahtijevaju izmjene i dopune.
Europski parlament je uočio propuste Komisije i predložio amandmane koji predstavljaju slamku spasa za nezavisni aftermarket te mala i srednja poduzeća. Amandmani osiguravaju zdravu konkurenciju u automobilskoj industriji, s prednostima i izborom za potrošače
Što je u pitanju – primjer
Standardizirani konektor za dijagnostiku na vozilu (OBD konektor) omogućava provjeru zdravstvenog stanja automobila, odnosno usluge dijagnostike, popravaka i održavanja. Ovaj konektor, koji je uključen u RMI zakon, u opasnosti je da bude ukninut u praksi i to od strane proizvođača automobila. Stoga je potrebno pravilno pojašnjenje zakona o homologaciji tipa vozila jer kada se jednom ova tema zatvori, neće se otvarati godinama.
Sljedeći korak
Hoće li Komisija i države članice dopustiti da mala i srednja poduzeća trpe? Uskoro će se raspravom između Komisije, Europskog parlamenta i Vijeća EU započeti revizija propisa postaviti? Hoće li poticati što brže prihvaćanje propisa – na štetu razmatranja takvih značajnih RMI izmjena i dopuna? I to samo kako bi osigurali svoju reputaciju i pokazali da su sposobni brzo reagirati na dizelski skandal? Tisuće malih i srednjih poduzeća u Europi se samo može nadati samo da su amandmani Europskog parlamenta shvaćeni ozbiljno i prihvaćeni. Oni su jamstvo zdrave i poštene konkurencije te izvor inovacija u automobilskoj industriji – jer treba imati na umu da, suprotno popularnom mišljenju, mnoga automobilska rješenja ne dolaze iz laboratorija proizvođača automobila već su odraz zdrave konkurencije koja razvija tržište.