Od 31. ožujka vozila povezana sa sustavom eCall automatski će pozivati pomoć u prometnim nesrećama
• Zahvaljujući automatskom sustavu eCall pružatelji prve pomoći mogu stići na mjesto nesreće gotovo dvostruko brže
• Boscheva usluga eCall govori 16 jezika
• Telematski priključak eCall rješenje je za naknadnu ugradnju sustava eCall namijenjeno za sva vozila
• Bosch razvija eCall za automobile i motocikle
Stuttgart, Njemačka – Prekretnica u cestovnoj sigurnosti
31. ožujka 2018. automatski sustav za hitne pozive kraćeg naziva eCall postat će obvezan unutar Europske unije. Tom zakonskom obvezom osigurava se prisutnost digitalnog sustava prvog odgovora na nesreću, koji automatski poziva pomoć u prometnoj nesreći, u svakoj vožnji. „Povezivanje automobila omogućava nam mnogo toga. Povezana vozila sada će postati i spasioci života zahvaljujući automatskom sustavu eCall”, rekao je dr. Dirk Hoheisel, član upravnog odbora društva Robert Bosch GmbH.
Potpuno novi modeli osobnih vozila koji će biti dostupni na tržištu EU-a nakon 31. ožujka 2018. imat će ugrađen sustav eCall kao standardnu opremu. Ta vozila sadržavat će standardiziranu kutiju eCall koja automatski obavještava lokalne hitne službe biranjem broja 112, koji je isti u cijeloj Europi. Zahvaljujući tome pružatelji hitne pomoći stići će na mjesto nesreće uz veću brzinu i preciznost. EU očekuje da će eCall svake godine spasiti 2500 života i smanjiti broj osoba s teškim ozljedama za 15 posto. Vodeći proizvođači automobila svojim kupcima već omogućavaju uporabu digitalnih spasilaca života u sklopu navigacijskog sustava, bez zakonske obveze. Bosch nudi opsežan asortiman sustava eCall s telematskim rješenjima i uslugama. Zahvaljujući telematskom priključku eCall čak i stariji automobili mogu imati koristi od tih rješenja.
Brza pomoć kao norma
Odijevanje reflektirajućeg prsluka, postavljanje trokuta upozorenja, poziv u pomoć – mnogo je stvari o kojima je potrebno razmišljati u hitnom slučaju, a svaka je sekunda bitna. Međutim, mnogo ljudi nakon nesreće padne u stanje šoka. U ozbiljnijim situacijama osobe u vozilu mogu izgubiti svijest ili ostati zarobljene, pa nisu u stanju same pozvati pomoć. U upravo takvim situacijama aktivira se automatski sustav eCall kao nezamjenjivi spasilac života. On zna točno mjesto na kojem je došlo do nesreće – bez obzira na to je li se ona dogodila u noći na pustoj cesti ili na autocesti – i automatski šalje tu informaciju službama za spašavanje. „eCall upućuje hitni poziv brže nego što bi to mogla učiniti osoba te aktivira lančani postupak spašavanja života”, izjavio je Hoheisel. U upravljačku ploču vozila ugrađen je i SOS gumb koji osobama u vozilu omogućava da ručno upute hitni poziv.
U oba slučaja prvo se uspostavlja zvučna veza između vozila i lokalnih timova hitnih službi radi pružanja podrobnijih informacija o nesreći. Ako vozač ne odgovara, pružatelji prve pomoći dolaze izravno na mjesto nesreće. Zahvaljujući preciznim informacijama o lokaciji prema GPS koordinatama pružatelji prve pomoći znaju čak i u kojem se smjeru kretanja nesreća dogodila. Time se štedi dragocjeno vrijeme jer nema potrebe da se okreću na sljedećem čvorištu kako bi stigli na mjesto nesreće. Automatski sustav eCall omogućava pružateljima hitne pomoći da stignu na mjesto nesreće 40 posto brže u gradovima, dok se u ruralnim područjima uobičajeno vrijeme odziva dvostruko skraćuje.
Kutija povezivosti koja spašava živote
Vodeći proizvođači automobila svojim kupcima već godinama nude sustav eCall u sklopu sustava za navigaciju ili infozabavu. U takvoj ponudi komponenta koja je ugrađena u automobil nije standardna kutija sa sustavom eCall, već dodatna upravljačka jedinica kojom se povezano vozilo služi za komunikaciju s vanjskim svijetom. Ta se upravljačka jedinica u Boschu naziva jedinicom za upravljanje povezivosti ili CCU (eng. connectivity control unit). Ona je srce povezane mobilnosti i komunikacijsko središte za sustav eCall te druge funkcije i usluge. CCU registrira sudar pri aktivaciji zračnih jastuka ili zatezača pojasa u automobilu. Jedinica zatim obavještava službe za spašavanje ili Boschev pozivni centar za hitne slučajeve u roku od nekoliko sekundi. Zahvaljujući prenesenoj GPS lokaciji pružatelji prve pomoći stižu na mjesto nesreće uz brzinu i preciznost. Međutim, CCU može postići mnogo više od toga. Povezan je s dodatnim senzorima u vozilu i, primjerice, zna koliko je pojaseva u uporabi, a time i koliko se osoba nalazi u automobilu. Pružatelji prve pomoći stoga stižu brže na mjesto nesreće i bolje su pripremljeni s obzirom na to da se izravno može zatražiti odgovarajući broj vozila hitne pomoći.
Sustav eCall govori višejezično
Svatko tko je doživio nesreću za vrijeme putovanja u inozemstvu te je morao objasniti situaciju timu lokalne hitne službe zna koliku prepreku mogu predstavljati strani jezici. Zato Boscheva usluga eCall tečno govori 16 jezika, uključujući francuski, švedski i turski. Za razliku od standardnog sustava eCall koja izravno obavještava lokalne hitne službe putem telefonskog broja 112, Boschev sustav eCall obavještava Boschev vlastiti pozivni centar za hitne slučajeve, koji radi 24 sata na dan, svih 365 dana u godini.
Na temelju jezičnih postavki članovi tima za uslugu eCall znaju kojim se jezikom služi vozač, što im omogućava da brzo i izravno doznaju u kakvom je stanju vozač i što se dogodilo. Tako nema problema u komunikaciji, posebice u kritičnoj situaciji kao što je prometna nesreća. Boscheva spasilačka ekipa zatim koordinira sve postupke spašavanja s lokalnim hitnim službama na odgovarajućem nacionalnom jeziku. Taj trud čini posao lokalnih pružatelja prve pomoći jednostavnijim jer znaju što se točno dogodilo i kako konkretno mogu pomoći. Ako vozač ne odgovara na poziv Boscheva pozivnog centra za hitne slučajeve, Boschevi zaposlenici odmah obavještavaju pružatelje prve pomoći. Nadalje, ova usluga nije dostupna samo u Europi. Bosch nudi svoju uslugu eCall u više od 50 zemalja diljem svijeta, uključujući Japan, Brazil i Sjevernu Ameriku. Brojni proizvođači automobila, kao što je Daimler AG, već su odabrali Boschevu višejezičnu uslugu eCall.
Od upaljača do spasioca života
S pomoću datuma homologacije tipa vozila može se odrediti hoće li vozilo u budućnosti biti standardno opremljeno automatskim sustavom eCall. Zahtjev za sustav eCall primjenjuje se na nove modele vozila koji prvi put prolaze postupak homologacije EU-a počevši od 31. ožujka 2018., prije nego što izađu na tržište. Modeli vozila za koje je prije toga provedena homologacija tipa vozila mogu se i dalje proizvoditi i prodavati bez sustava eCall. „Bosch smatra da nijedan automobil nije prestar da postane spasilac života i stoga smo razvili rješenje za naknadnu ugradnju sustava eCall u obliku telematskog priključka eCall”, rekao je Hoheisel.
Digitalni sustav prvog odgovora na nesreću za naknadnu ugradnju jednostavno se umetne u utičnicu vozila od 12 volti (upaljač za cigarete) u bilo kojem automobilu. Nema potrebe za ugovaranjem termina u automobilskoj radionici. Zahvaljujući ugrađenom senzoru ubrzanja registrira se sudar i ozbiljnost nesreće. Priključak upotrebljava Bluetooth za slanje informacija odgovarajućoj aplikaciji na vozačevom pametnom telefonu koja zatim obavještava servisni centar telefonske centrale za hitne slučajeve osiguravatelja vozila. Čak i uz naknadnu ugradnju, prvo se uspostavlja zvučna veza s vozačem. Ako vozač ne odgovara, pružatelji prve pomoći odmah se šalju na mjesto nesreće.
Namijenjen i za motocikle
Motociklisti se ubrajaju u sudionike u prometu koji su najviše izloženi opasnosti: rizik od pogibije u nesreći za njih je 18 puta veći nego za vozače automobila. Upravo zbog toga Bosch razvija sustav eCall namijenjen ne samo za automobile, već i za vozila s dva kotača. Poseban CCU za motocikle bilježi radne podatke vozila koje upotrebljava za prepoznavanje nesreća. Zahvaljujući integriranom GPS modulu, točna lokacija nesreće šalje se pozivnom centru hitnih službi.