Ako se tijekom servisiranja vozila primijeti da su amortizeri pokvareni, podrobniji pregled njihovog stanja pružit će brojne informacije o uzroku problema.
Svijest o uzrocima kvara omogućit će nam da nakon njihove zamjene novim jedinicama poduzmemo određene mjere kako bismo se osigurali da se kvar ne ponovi.
NAJČEŠĆI KVAROVI
- Zahrđali amortizeri.
- Lomovi zbog korozije ležišta opruge opružne noge ovjesa.
- Amortizeri gube ulje ili plin
- Oksidacija
- Izostanak poravnanja kotača
- Pogrešan moment pritezanja
- Neispravno postavljanje
- Amortizeri oštećeni lomljenjem uskočnika
- Upotreba neispravnog alata za ugradnju
- Loše stanje graničnika kompresije i navlake za zaštitu od prašine (PK)
- Trošenje zbog upotrebe
- Oštećenje šipke (klipnjače)
- Udubljeni amortizeri, oštećeni udarcima na cesti
- Amortizeri s oštećenim uvodnicama
- Amortizeri s unutrašnjim zvukovima
- Lomljenje pneumatske opruge amortizera kod Load level modela.
- Oštećen umetak opružne noge
ZAHRĐALI AMORTIZERI
Kada amortizer zahrđa, oštećuje se krom koji prekriva šipku. Kada zahrđala šipka dotakne uljnu brtvu amortizera tijekom pokreta ovjesa, ona je lomi i uzrokuje istjecanje ulja, što amortizer čini neupotrebljivim.
Oksidacija amortizera relativno je rijetka zbog boje otporne na hrđu koja se upotrebljava za njihovu zaštitu u tvornici te zbog obloge kroma koja se zbog istog razloga nanosi na šipke. Ovakve vrste kvarova obično se javljaju nakon isteka jamstva za amortizer i uglavnom u vozilima koja rade u područjima s vrlo hladnim klimama, u kojima su ceste veći dio godine prekrivene solju. Također se često javljaju u vozilima koja vuku čamce ili skutere za vodu jer su amortizeri obično mokri zbog slane vode kada se vozilima ulazi i izlazi iz vode.
AMORTIZERI OŠTEĆENI ZBOG IZOSTANKA PORAVNANJA KOTAČA
Opće je pravilo da se prilikom popravaka upravljačkog sustava i ovjesa provjeravaju i podešavaju kutovi upravljačkog sustava (bočni nagib kotača, zatur i usmjerenost kotača). Ako se ta prilagodba ne izvede pravilno, u vozilima u kojima je gornji dio šipke amortizera pričvršćen stabilizacijskim ležajem (kao što je slučaj s amortizerima s ležištem opruge i McPhersonovim opružnim nogama) pogrešan nagib kotača može imati izuzetno negativan učinak na uljnu brtvu amortizera (bez obzira na to je li pozitivan ili negativan).
Zbog pogrešnog bočnog nagiba kotača amortizer će se pokušati odmaknuti od okomice, ali s obzirom na to da je pri vrhu šipke pričvršćen za nepomični element (gornji stabilizacijski ležaj), ne može se pomaknuti te se savija u obliku luka. Zbog ovakvog se stanja uljna brtva izlaže vrlo visokom tlaku, koji u spoju s okomitim pokretom kompresije i širenja amortizera prekomjerno povećava njezinu temperaturu zbog trenja između šipke i uljne brtve. Vrlo se često šipka toliko zagrije da sloj kroma poprimi plavu boju. Ovakva vrsta kvarova uvijek dovodi do oštećenja brtve i uzrokuje istjecanje ulja, zbog čega amortizer postaje neupotrebljiv.
Jednostavno je prepoznati amortizere oštećene zbog problema s poravnanjem kotača, dovoljno je postaviti ispruženi amortizer ispred bijele pozadine (zid, list papira itd.) i provjeriti je li boja kroma tamnija u području blizu uljne brtve (do 5 – 7 cm od brtve). Ako se primijeti promjena boje u ovom području, ona ukazuje na povećanu temperaturu zbog trenja između brtve i šipke.
GUBITAK FUNKCIONALNOSTI ZBOG NEPRAVILNOG PRITEZANJA FIKSIRAJUĆIH ELEMENATA
Ova vrsta kvara uglavnom se javlja kada se konvencionalni amortizeri postavljaju sa spojevima s dva prstena ili s prstenom i osovinom koji pritežu uvodnice dok kotači vise s dizalice. Gumene uvodnice postavljaju se unutar metalnog prstena amortizera kako bi ga zadržale u mjestu i obavljaju važnu dodatnu funkciju.
Ove fleksibilne poveznice omogućuju da se amortizeri okreću za do 45 stupnjeva oko točaka spojeva kako bi upili pokrete karoserije. Kada se ova vrsta amortizera postavi i zategne dok kotači vise te se nakon toga vozilo spusti s dizalice i gume dodiruju tlo, uvodnice amortizera zbog težine se okreću za 45 stupnjeva kako bi se prilagodile novom položaju te se okreću do svoje krajnje granice.
Ovakvo stanje sprječava dodatno spuštanje vozila te je stražnja osovina vrlo često podignuta. U tom su položaju amortizeri savijeni u obliku luka te je stoga prisutno snažno trenje između šipke i uljne brtve, što uglavnom dovodi do pregrijavanja brtve i uzrokuje istjecanje ulja. Postoje amortizeri čiji dizajn nije simetričan na stranama na kojima su povezani s podvozjem. Na nekim se modelima metalni vijak u središnjem dijelu uvodnice na jednoj strani ističe dodatnih nekoliko milimetara.
Ova je razlika posebno osmišljena kako amortizer u radu ne bi strugao o druge dijelove upravljačkog sustava ili ovjesa i tako oštetio. Ako se ne slijede upute za postavljanje ovih amortizera, oni obično rade u savijenom položaju i proizvode zvuk koji nastaje zbog udaraca njihovog tijela o druge dijelove vozila ili o njihove vlastite komponente koje se dodiruju dok se kreću. Zbog toga što kućište ove vrste amortizera radi u savijenom položaju, navlake za zaštitu od prašine (vrlo često metalne) stružu o tijelo amortizera te čak u tim područjima uklanjanju boju. S obzirom na to da šipka ovih amortizera radi u položaju oblika luka kada je neispravno postavljena, brtva amortizera s vremenom se slama zbog prekomjernog struganja, zbog čega ulje istječe, a amortizer postaje neupotrebljiv.
SACHS amortizeri su vodeći proizvodi na današnjem globalnom tržištu, potražite ih u najbližoj CIAK Auto poslovnici ili nas kontaktirajte na besplatni info telefon 0800 33 88 te upitom na mail prodaja@ciak-auto.hr