Prema univerzalnom zakonu fizike, energija se ne može stvoriti ni uništiti, već samo transformirati. Stoga amortizer kinetičku energiju koju opruga pohranjuje tijekom kompresije transformira u toplinu.
Klip je spojen na kraj klipnjače i radi suprotno od hidraulične tekućine u tlačnoj cijevi. Dok se ovjes kreće prema dolje i gore, hidraulična tekućina protiskuje se kroz sitne rupe (otvore) unutar klipa. Međutim, otvori propuštaju samo malu količinu tekućine kroz klip. To usporava klip, koji zatim usporava pokrete opruge i ovjesa. Količina otpora koju amortizer stvara ovisi o brzini ovjesa te broju i veličini otvora na klipu, zajedno s količinom i debljinom diskova ventila.
Amortizer i opruga smanjuju sljedeće pojave kod vozila:
- Poskakivanje
- Naginjanje ili njihanje
- Spuštanje prednjeg dijela tijekom kočenja
- Spuštanje stražnjeg dijela tijekom ubrzavanja
Osnovne funkcije amortizera:
- Kontrolira pokrete opruge i ovjesa
- Omogućuje dosljedno upravljanje i kočenje
- Sprječava prijevremeno trošenje guma
- Pomaže održavati kontakt guma s cestom
- Održava dinamičko poravnanje kotača
- Kontrolira poskakivanje, naginjanje (i njihanje), podizanje i spuštanje (spuštanje prednjeg dijela tijekom kočenja i stražnjeg tijekom ubrzavanja)
- Smanjuje trošenje drugih sustava
- Pomaže u ujednačenom i uravnoteženom trošenju guma i kočnica
- Smanjuje umor vozača
1. Osnovna podjela:
1.1. MONO-TUBE (jednocijevni)
Jednocijevni visokotlačni amortizeri rade prema istom osnovnom principu (naizmjenično kretanje klipa unutar cijevi koja je napunjena uljem) ali na jednom kraju imaju malu količinu dušika pod visokim tlakom (25 do 30 bara). Plutajući klip razdvaja plin od ulja i sprečava miješanje.
Kada klipnjača premjesti ulje pri kompresiji, ulje dodatno komprimira dušik. Plin je tako podložan promjenama volumena i djeluje kao opruga. Stalni pritisak koji plin vrši na ulje osigurava trenutačnu reakciju i tiši rad ventila klipa. Nadalje, tlak eliminira kavitaciju i fenomen emulzije koji nakratko mogu uzrokovati neučinkovitost prigušenja. (KYB Gas-A-Just)
1.2. TWIN-TUBE (dvocijevni)
1.) Hidraulični dvocijevni amortizer:
Konvencionalni tip amortizera najčešće zastupljen u tvorničkoj ugradnji dobro poznat pod nazivom ULJNI AMORTIZER. Kada je ovakav amortizer u stanju udara, ulje u donjoj radnoj komori prenosi se preko klipa i blago opterećenog ulaznog ventila. Preostalo ulje (sukladno volumenu klipnjače koja ulazi u unutarnju cijev) gura se kroz ventilni sustav u osnovni ventil i zatim prolazi u vanjski spremnik ulja koji se također naziva i komorom za izjednačavanje.
Brzina kretanja klipa i ventilni sustav u osnovnom ventilu određuju silu otpora koju generira amortizer pri kompresiji. Kada je amortizer u stanju povrata, zatvara se ulazni ventil klipa, a ulje u gornjoj radnoj komori gura se kroz ventilni sustav klipa. Kako bi se kompenziralo za volumen klipa koji izlazi iz unutarnje cijevi, ulje prolazi iz vanjskog spremnika preko blago opterećenog ulaznog ventila u osnovni ventil u donju radnu komoru i na taj način održava unutarnju cijev stalno napunjenu uljem.
Brzina klipa i ventilni sustav klipa određuju silu otpora koju generira amortizer pri povratu. Hidraulični amortizeri jako su učinkoviti. Međutim, kada ulje protječe iz područja visokog tlaka u područje niskog tlaka, kao što se događa pri kompresiji i povratu, nagli pad tlaka uzrokuje stvaranje mjehurića u ulju. To se naziva procesom kavitacije i prozračivanja. Zračni mjehurići, za razliku od uljnih, mogu se komprimirati. Stoga početna putanja klipnjače pri svakom svakog udaru jednostavno će komprimirati mjehuriće prije nego što ulje doteče kroz ventile. Pritom dolazi do kašnjenja u kontroli prigušenja, što sačinjava i problem i rješenje u smanjenju učinkovitosti amortizera.
(KYB Premium)
2.) Niskotlačni plinski dvocijevni amortizer:
Svi ga poznajemo pod nazivom PLINSKI AMORTIZER. Slični su konvencionalnim hidrauličnim amortizerima, no potpuno se razlikuju u dva temeljna elementa. Dodatak dušika pod pritiskom ograničava stvaranje mjehurića i na taj način čini amortizer učinkovitijim.
U gornjem dijelu rezervne cijevi umjesto zraka nalazi se dušik (inertni plin) pri tlaku od 2,5 do 8 bara koji se uvodi samo jednom i to za vrijeme proizvodnje. Uljna brtva koja brtvi klipnjaču na gornjem dijelu tijela amortizera posebno je oblikovana. Jedan navoj sprječava ulazak prljavštine, a dva brtvena navoja sprječavaju curenje ulja.
Baza brtve u obliku je fleksibilne kružne trake koja djeluje kao nepovratni ventil. Fleksibilnost traka omogućuje protok ulja natrag u rezervnu cijev i zadržava tlak plina samo na ulju u rezervoaru. Ovi amortizeri omogućuju udobnu vožnju i iznimno precizno upravljanje vozilom pa su sve češći odabir u tvorničkoj ugradnji kod novijih vozila. (KYB Excel-G).
KYB je jedan od najvećih svjetskih dobavljača amortizera za proizvođače vozila. KYB ponudu amortizera provjerite u najbližoj CIAK Auto poslovnici, pozivom na besplatni info telefon 0800 33 88 ili upitom na prodaja@ciak-auto.hr