Učestalo je pitanje treba li akumulator koji je ispražnjen ( kapacitetom ispod 12,50 V mjereno običnim voltmetrom ) nadopuniti prije ugradnje. OBAVEZNO DA.
Najveća šteta na akumulatoru upravo se događa kod ugradnje ispražnjenog akumulatora, kapacitet ispod 12,55 V. Kod prvog pokretanja vozila s takvim akumulatorom dolazi do trajnog oštećenja i nepovratnog gubitka kapaciteta i trajnosti akumulatora.
Stoga obveza je da se prije svake ugradnje akumulatora na vozilo provjeri kapacitet akumulatora i tek se onda pristupi ugradnji.
1. BRZO PUNJENJE I KAKO SE SIGURNO ODRAĐUJE
1.1. AKUMULATORI S TEKUĆIM ELEKTROLITOM – BRZO PUNJENJE
Brzo punjenje vrši se u slučajevima kad je akumulator ispražnjen kada treba brzo pokrenuti motor vozila. Ovaj način električnog punjenja karakterizira punjenje jačom strujom i kraće vrijeme punjenja od normalnih 2 do 4 sata. Pri ovakvom električnom brzom punjenju treba nadzirati temperaturu akumulatora (ne smije prelaziti 50 – 55°C). Po potrebi ukoliko se akumulator „prepunjava“, potrebno je smanjiti struju punjenja da se akumulator ne zagrijava i kako ne bi došlo do dugih neželjenih oštećenja ili eksplozije samog akumulatora.
U slučaju brzog punjenja, struja punjenja ne bi trebala prelaziti 25% nazivnog kapaciteta akumulatora u Ah (C20).
PRIMJER: Akumulator kapaciteta 100Ah puni se strujom od oko 25 A. Ako za električno punjenje koristite punjač bez regulacije struje punjenja, struja punjenja ograničava se kako slijedi:
- AKUMULATORI ZA MOTOCIKLE 3 – 5 A
- AKUMULATORI ZA VOZILA 15 – 25 A
- AKUMULATORI ZA TEŠKA VOZILA 30 – 50 A
Poslije postupka brzog punjenja akumulator neće biti potpuno napunjen. Alternator vozila dovršit će električnu dopunu akumulatora tijekom vožnje. Stoga je preporuka da se kod ovakvih slučaja vozilo koristi neko vrijeme prije prvog zaustavljanja i stavljanja van pogona.
Kod ovakve situacije ne preporučuje se istodobno eklektično punjenje više akumulatora u paralelnom spoju jer nije moguće racionalno raspodijeliti struju i neće se postići efekt potreban za pokretanje vozila a bez oštećenja akumulatora.
Na kraju električnog brzog dopunjavanja akumulatora gustoća elektrolita mora biti ujednačena u svim komorama (maksimalna dopuštena razlika između najviše i najniže vrijednosti ne smije prelaziti 0,030 kg/l)i u svih šest komora mora biti viša ili jednaka 1,260 kg/l pri +25°C. Što je moguće provjeriti jedino kod akumulatora koji imaju čepove i omogućen je pristup dao elektrolita.
Napon praznog hoda u voltima mora biti veći ili jednak 12,6 V. Ako nije, ponovite električno punjenje. Ako napon ni nakon toga nije dobar, zamijenite akumulator jer je ispražnjeni vjerojatno trajno oštećen i nije za daljnju upotrebu-.
1.2. AGM AKUMULATORI – BRZO PUNJENJE
Brzo punjenje vrši se u slučajevima kad je akumulator ispražnjen a kad treba brzo pokrenuti motor vozila. Akumulator se električno puni inicijalnom strujom punjenja veće snage, što smanjuje vrijeme punjenja, i uz nadzor temperature akumulatora (najviše 45 – 50°C).
U slučaju brzog punjenja preporučuje se ograničiti struju punjenja na 30% – 50% nazivnog kapaciteta akumulatora u Ah (C20). Tako, primjerice, za akumulatorsku bateriju nazivnog kapaciteta 70 Ah inicijalna struja punjenja treba iznositi između 20 i 35 A.
Ukratko, preporučeni parametri brzog punjenja su:
- Konstantan napon: 14,40 – 14,80 V
- Najveća struja između 0,3 i 0,5 puta nazivnog kapaciteta u Ah (C20)
- Vrijeme punjenja: 2 – 4 h
Ne preporučuje se istodobno el. punjenje više akumulatora u paralelnom spoju jer nije moguće racionalno raspodijeliti struju.
Poslije postupka brzog punjenja akumulator neće biti potpuno napunjen. Alternator vozila dovršit će električku dopunu akumulatora tijekom vožnje. Stoga kao i kod akumulatora s tekućim elektrolitom obavezno je koristiti vozilo određeno vrijeme nakon ugradnje akumulatora koji je prošao brzo punjenje. Na kraju postupka punjenja akumulator mora doseći ujednačen napon. Ako se to ne dogodi, zamijenite akumulator čak i ako još i može pokrenuti motor vozila.
Nemogućnost postizanja ove značajke (što znači da akumulator uvijek ostaje napunjen konstantnom strujom) u kombinaciji s visokom unutrašnjom temperaturom ukazuju na propadanje, odnosno započetu sulfatizaciju, te gubitak osnovnih značajki akumulatora. Stoga se preporučuje zamjena akumulatora čak i ako još može pokrenuti motor vozila.
Brzo punjenje kao i bilo koje nadopunjavanje akumulatora je vrlo osjetljiv pa dijelom opasan postupak. Kako od strujnog udara tako i od eksplozije u slučaju da se ne kontrolira temperatura akumulatora. Stoga vam još dajemo i sigurnosne upute za upotrebu.
2. SIGURNOSNA PRAVILA
Akumulatori sadrže sumpornu kiselinu (nagrizajuće) i oslobađaju eksplozivan plin, ponajprije tijekom električnog punjenja. Pridržavanjem propisanih mjera opreza smanjuje apsolutnu opasnost od ozljeđivanja. Obavezna je uporaba osobnih zaštitnih sredstava i opreme – rukavice, naočale, prikladna odjeća, zaštitnu masku za lice.
Nikad ne stavljajte i/ili ostavljajte metalne predmete na akumulator prilikom punjenja. Dođe li metalni predmeti u kontakt s polnim izvodima akumulatora, mogu uzrokovati kratki spoj koji ima mogućnost da pokrene eksploziju akumulatora.
Pri ugradnji akumulatora u vozilo uvijek najprije spojite pozitivan pol (+). Prilikom demontaže akumulatora uvijek najprije otspojite negativni pol (-).
Držite uvijek akumulator podalje od otvorenog plamena, upaljenih cigareta i iskrenja.
Prebrišite akumulator vlažnom antistatičkom krpom (nikada vunenom i nikada suhom) nekoliko sati poslije električnog dopunjavanja kako bi oslobođeni plinovi imali dovoljno vremena da se posve rasprše u zraku.
Ne naginjite se nad akumulator koji radi ili tijekom postupka ugradnje i demontaže.
U slučaju izlijevanja sumporne kiseline koristiti uvijek apsorbens za kemikalije.
Ne zaboravite, vaša sigurnost je uvijek najvažnija!
Najširu ponudu akumulatora potražite u najbližoj CIAK Auto poslovnici .