Katalizatori su postali neizbježan dio ispušnog sustava u automobilima. Što su Euro norme strože to su katalizatori postali kompleksniji i naravno skuplji. No kako oni rade i zašto ih zapravo koristimo u našim automobilima?
Što je katalizator?
Znamo da su u području rada motora kroz generacije unatrag 20 godina napravljena određena poboljšanja – od sistema ubrizgavanja do samog ispušnog dijela koji je postao glavni faktor svakog vozila danas (naravno zbog Euro normi koje su sve zahtjevnije).
Proizvođači se trude postići tražene norme te se poprilično ulaže u ispušne sustave koji to omogućuju na razne načine. Jedan od načina je i naš katalizator koji ima popriličnu ulogu u cijeloj priči.
Prilikom rada motora dolazi do raznih kemijskih reakcija. U samom ispušnom sustavu nalazimo vodu (H2O) i ugljični dioksid (CO2) te plinove poput ugljičnog monoksida (CO) koji je otrovan plin bez boje i mirisa, dušikovog oksida (NOx) i ugljikovodika (HC) koji su ostali neizgoreni u procesu rada motora.
CO – ugljični monoksid je plin koji nastaje prilikom manjka kisika što znači da kada naše vozilo radi sa većom količinom goriva automatski je manja količina zraka a udio CO je veći.
HC – ugljikovodici nastaju prilikom nepotpunog izgaranja smjese zbog pomanjkanja kisika, poprilično su neugodnog mirisa i kancerogeni su. Prilikom spoja HC i NOx dolazi do fotokemijske reakcije što je štetno za naš ozon.
NOx – dušični oksid nastaje pri vrlo visokim temperaturama izgaranja. Najveća opasnost pri njihovom nastanku je što iritiraju dišne puteve i razaraju plučna tkiva. Nemaju boje niti mirisa i jedni su od glavnih po pitanju štetnosti našeg ozona (O3).
Jedna od komponenti koja pomaže katalizatoru u tom poslu je lambda sonda, pravim nazivom O2 senzor.
Lambda sonda šalje podatak o količini kisika u ispušnim plinovima te na temelju tih podataka ECU motora vrši ubrizgavanje tj. količinu goriva i zraka da vrijednost bude najbliža lambdi 1.
Unutar samog katalizatora se nalaze tisuću kanala kroz koje prolaze ispušni plinovi. Na tim kanalima postoje razni slojevi platine, rodija i paladija što utječe na kemijske procese unutar katalizatora.
Unutar njegovog radnog područja od 400-800°stupnjeva katalizator pretvara štetne plinove u neškodljive tj. NOx,CO i HC u CO2,H2O i N2.
Potrebno je voditi brigu o stanju katalizatora i naravno za to postoje radionice koje su ovlaštene za montažu i demontažu katalizatora kao i za skladištenje starih.
Loši ispušni sustavi utječu na rad motora i naravno na potrošnju goriva što u konačnici može naštetiti samom motoru.
Budite dobri,čuvajte svoja vozila i redovito vodite brigu o njima, a za sva dodatna pitanja, slobodno se obratite u najbliži servis CIAK Auto ili putem besplatnog info telefona 0800 33 88.