Ovaj je alat dizajniran za provjeru neobičnih zvukova ili vibracija koji se pojavljuju u različitim pokretnim dijelovima vozila. Općenito se mogu naći dvije vrste stetoskopa: mehanički i elektronički. Mehanički stetoskop uglavnom se sastoji od:
• Čelična šipka ili sonda -1-
• Komora s pojačalom -2- koja sadrži metalnu membranu -3-
• Fleksibilne cijevi -4- sa slušalicama -5-
Fizički kontakt između kraja sonde i vanjske površine komponente koju treba provjeriti prenosi moguće vibracije kroz metal štapa do komore s pojačalom gdje se one pretvaraju u promjene zvučnog tlaka, koje se zatim usmjeravaju kroz cijevi do slušalica. Na taj se način vibracije koje se prenose kroz metal pretvaraju u lako uočljive akustične frekvencije. Istraživanje s krajem štapa na različitim područjima iste komponente omogućuje pronalazak podrijetla buke, a time i olakšavaju pronalaženje lokacije anomalije. Gotovo je nemoguće istu pronaći na bilo koji drugi način jer se vibracije prenose metalom u svim smjerovima, a zatim u zrak tvoreći zvukove kroz nepravilne i u mnogim slučajevima kontinuirane površine. Nadalje, posebno oko motora kombiniraju se frekvencije brojnih izvora zvuka, što značajno onemogućuje diferencijaciju. Slušalice stetoskopa izoliraju uši tehničara od okoline, čime sprječavaju percepciju frekvencija izvan
područja kontakta sonde.
Elektronički stetoskopi imaju veću snagu pojačavanja buke od stetoskoma mehaničkog tipa, stoga mogu biti učinkovitiji. Vibracije koje opaža jedan ili više senzora filtriraju se i pojačavaju u elektroničkom krugu, a zatim se pomoću slušalica pretvaraju u zvukove. Daljinska instalacija senzora, žičano povezana s pojačalom, a koja ima mogućnost korištenja nekoliko senzora istovremeno, umnožava dijagnostički kapacitet ovih vrsta stetoskopa. Također se mogu koristiti i u dinamičkim testovima za lociranje buke u ovjesu i prijenosu vozila. Važno je da tehničar ima predznanje o radu i zvukovima komponente koju treba provjeriti, što je ključni uvjet za prepoznavanje i dijagnosticiranje mogućih neispravnih stanja komponente. Primjerice, ako tehničar sumnja da bi zvuk koji se čuje u vremenu određenom za izmjeru mogao biti posljedica lošeg stanja pumpe za vodu, zateznog zupčastog remena ili čak zatezača razvodnog lanca, jedini način za učinkovito lociranje neispravne komponente bez demontaže je korištenje stetoskopa. Uobičajeni zvuk ove tri komponente bitno je različit pa se one ne mogu uspoređivati. Zvuk pumpe za vodu tiho zuji, valjak za zatezanje remena ispušta fino i ravnomjerno zviždanje, a zatezač lanca ima tupe i ritmične vibracije. Svaka anomalija u tonu ili varijacija zvučnog uzorka ukazuje na neispravno stanje određene komponente.
Stetoskop je vrlo koristan za provjeru rada i anomalija ili zvukova koje puštaju, na primjer:
• Injektori
• Razvodni lanci / remeni i njihovi dijelovi
• Alternatori
• Pumpe za vodu / gorivo
• Ležajevi kotača
• Ležajevi
• Puknuti razdjelnici
• Elektromagnetski ventili
Kad su u pitanju injektori i drugi repetitivni elementi, poput ležajeva kotača, dijagnoza oštećenja uspoređivanjem je brza i jednostavna.