Grijač motora, kao električni dio, ima svrhu pomoći pri paljenju hladnog dizel motora. Oni služe za zagrijavanje zraka u komori i time pripremaju uvjete za samopaljenje ubrizganog dizel goriva. Grijač motora, kao i svaki drugi grijač, je otpornik koji za nekoliko sekundi u strujnom krugu postiže zagrijavanje na temperaturu od 800-1000°C. Vrijeme rada grijača – zagrijavanje, je vrijeme koje počinje od trenutka kad vozač da kontakt ključem i tad se upali žuta lampica, pa sve do njenog gašenja kad je zrak u komori zagrijan za paljenje.
Bez obzira na izvedbu dizel motora sa pretkomorama, vrtložnim komorama, motorima sa direktnim ubrizgavanjem, svi imaju za potrebu predgrijanje zraka, pri hladnom startu, na niskim temperaturama. Svi grijači imaju istu namjenu – zagrijati zrak, a razlikuju se samo konstrukcijski i po vremenu rada, a to je ovisno o konstrukciji i potrebama motora.
Radom grijača upravlja upravljačka jedinica preko raznih elemenata. Razne inovativnosti su svakako i ovdje primijenjene tako da bi se postigla bolja i brža iskoristivost i dugotrajniji vijek trajanja grijača, a sve kako bi rad motora postigao što manju emisiju štetnih tvari.
Današnje grijače možemo svrstati u dvije grupe:
1. Grijači namijenjeni zagrijavanju zraka prije i tokom pokretanja motora u rad.
2. Grijači koji nastavljaju sa grijanjem još nekoliko minuta nakon paljenja motora, a namjena je poboljšati rad motora do zagrijavanja kako bi emisija štetnih tvari bila što manja.
Vijek trajanja grijača dizel motora zavisi najviše od klimatskih uvjeta u kojima se motor koristi, odnosno od učestalosti njihove upotrebe. Neispravnost grijača se uglavnom primijeti tek sa prvim hladnim jutrima kad paljenje motora postane problem dužim „verglanjem“ ili nemogućnošću paljenja, a tom prilikom se iz auspuha primijeti sivkast dim što znači da gorivo ubrizgavanjem dospijeva u cilindar ali nema uvjeta da se ono upali. Ispitivanje ispravnosti se radi bez skidanja grijača s motora, mjerenjem otpora grijača pomoću univerzalnog mjernog instrumenta. Vrijednost otpora treba biti ispod 1Ω, tj. skoro nula. Pri mjerenju otpora, grijači ne smiju biti u strujnom krugu.
Ukoliko je grijač izvađen iz motora, ispravnost se može provjeriti priključivanjem na napajanje odgovarajućeg napona na nekoliko sekundi, i tad bi se trebalo vidi njegovo žarenje (treba biti oprezan da ne dođe do opekotina). Ako žarenja nema, grijač je neispravan.
Ukoliko dođe do otkazivanja rada jednog grijača, savjet je promijeniti sve grijače odjednom. Razlog je taj da su svi grijači radili u istim uvjetima i u istom vremenu pa je samo pitanje vremena otkazivanja drugih, a za promjenu jednog ili svih potrebno je izvršiti niz drugih radnji i priprema.
Ispitivanje, demotažu i montažu grijača svakako prepustite stručnim osobama. Promjena izgleda jednostavna ali tu ima mnogo mogućih zamki koje mogu utjecati na rad motora.
Neke od mogućih grešaka ili radnji koje se mogu dogoditi pri promjeni grijača:
1. odabrati krivi grijač motora – konstruktivno isti, ali vrijeme grijanja, nazivni napon… nisu isti – ugradnjom pogrešnih može doći do oštećenja grijača i neispravnog rada motora.
Npr. krivi nazivni napon dovodi do pregrijavanja, do pucanja grijača, te otpadanjem njegovog dijela u unutrašnjost motora do njegove havarije.
2. tokom rada nespravni grijač korodirao i ne može se izvaditi van – može doći do njegovog loma
3. paziti na čistoću grijača, te stanje navoja i kontaktnih površina grijača
4. paziti da pri vađenju grijača ne dospiju nečistoće ili neki strani dio u otvor, samim time te nečistoće ili dio dospijevaju direktno u cilindar motora i može izazvati njegovo oštećenje ili oštećenje cijelog motora
5. ako grijač opadne na pod ili dobije neki udarac – on se smatra neispravnim i nije za ugradnju, iako nema vidljivih, oštećenja mogu nastati u unutrašnjosti grijača
6. grijač pri montaži se ne smije podmazivati, paziti da ne dođe do zakošenja pri uvrtanju, i propisnom snagom stegnuti da ne dođe do loma ili oštećenja grijača ili bloka motora
Za više informacija o promjeni grijača, slobodno se obratite u najbliži servis tvrtke CIAK Auto ili na besplatni info telefon 0800 33 88.